Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu PHS - Etyczne i społeczne aspekty działalności gospodarczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Etyczne i społeczne aspekty działalności gospodarczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie najważniejszych zagadnień z zakresu etyki gospodarczej oraz rozbudzenie postawy wrażliwości na konflikty moralne towarzyszące działalności gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu i relacjami przedsiębiorstwa z jego otoczeniem społecznym i ekonomicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość w teorii ekonomii. Cechy przedsiębiorcy i jego rola we współczesnej gospodarce rynkowej. | 2 |
T-W-2 | Motywy jednostkowe i społeczne działań przedsiębiorczych. Teorie przedsiębiorcy i zysku. Mechanizm rynkowy. | 2 |
T-W-3 | Formy organizacyjnoprawne prowadzenia działalności gospodarczej. | 1 |
T-W-4 | Przedmiot, cele i metody etyki. Podstawowe pojęcia. Systemy etyczne: przesłanki i sposoby uzasadniania wyborów i ocen moralnych. | 2 |
T-W-5 | Etyczny wymiar gospodarowania. Geneza etyki biznesu. Przedsiębiorstwo jako podmiot moralny. Specyfika analizy etycznej zagadnień ekonomicznych. | 2 |
T-W-6 | Konkurencyjność – definicja i istota, proces osiągania i podtrzymywania konkurencyjności. Etyczny wymiar konkurencji. Utylitaryzm: korupcja, praktyki monopolistyczne. | 2 |
T-W-7 | Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny. Teorie wzrostu: klasyczne, endogeniczne, neoklasyczne. Konwergencja. | 2 |
T-W-8 | Konflikt wartości ekonomicznych i społecznych. Ekonomiczny wymiar zrównoważonego rozwoju. | 2 |
T-W-9 | Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) – historia, standardy. Zasady społecznej odpowiedzialności biznesu w polityce UE. Dobre praktyki CSR na przykładzie polskich i światowych firm. | 3 |
T-W-10 | Rola Państwa w gospodarce. Dobra publiczne. Zasady i cele ingerencji Państwa w działalność gospodarczą przedsiębiorców. | 2 |
T-W-11 | Proces globalizacji i nowe formy działalności gospodarczej | 1 |
T-W-12 | Podstawy ekonomii społecznej. Przedsiębiorczość społeczna. Organizacja pracy w podmiotach ekonomii społecznej | 2 |
T-W-13 | Praca i jej wymiar etyczny. Etyka biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem. | 2 |
T-W-14 | Założenia, metody i osiągnięcia etyki opartej o ideę obowiązków człowieka, pojęcie odpowiedzialności, odpowiedzialność jako troska, warunki odpowiedzialnego działania | 1 |
T-W-15 | Etyka zawodu inżyniera w świetle kodeksu FEANI, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa i innych stowarzyszeń zawodowych | 1 |
T-W-16 | Zasady etyki inżynierskiej w praktyce projektowania, realizacji oraz eksploatacji obiektów technicznych | 1 |
T-W-17 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Praca własna, samodzielne utrwalanie materiału | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3a_W01 Student posiada wiedzę o zasadach etycznych prowadzenia działalności gospodarczej i znaczeniu etyki biznesu w rozwoju społeczno - ekonomicznym | AU_2A_W13, AU_2A_W20 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-14, T-W-15, T-W-5, T-W-4, T-W-16, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-IV/3a_W02 Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu | AU_2A_W13, AU_2A_W19, AU_2A_W20 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3a_U01 Student potrafi interpretować rozwiązania podejmowane przez przedsiębiorców w sytuacji konfliktu moralnego | AU_2A_U17 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-13 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-IV/3a_U02 Student potrafi określić postawę odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z działalnością zawodową i gospodarczą | AU_2A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3a_K01 Student posiada kompetencje w zakresie identyfikowania i analizy etycznych zagadnień dotyczących funkcjonowania podmiotów gospodarczych | AU_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-14, T-W-15, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-16, T-W-12, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-13, T-W-10, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3a_W01 Student posiada wiedzę o zasadach etycznych prowadzenia działalności gospodarczej i znaczeniu etyki biznesu w rozwoju społeczno - ekonomicznym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę na temat zasad etycznego prowadzenia działalności gospodarczej. Uzyskanie 60% z maksymalnej liczby punktów za zaliczenie pisemne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-IV/3a_W02 Student zna założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę o założeniach społecznej odpowiedzialności biznesu i znaczeniu tej koncepcji dla rozwoju społeczno - gospodarczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3a_U01 Student potrafi interpretować rozwiązania podejmowane przez przedsiębiorców w sytuacji konfliktu moralnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe założenia prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-IV/3a_U02 Student potrafi określić postawę odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z działalnością zawodową i gospodarczą | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podstawowe zasady dokonywania etycznych i sprawiedliwych społecznie wyborów związanych z działalnością gospodarczą i zawodową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-IV/3a_K01 Student posiada kompetencje w zakresie identyfikowania i analizy etycznych zagadnień dotyczących funkcjonowania podmiotów gospodarczych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poddać analizie zagadnienia etycznego prowadzenia biznesu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Porter M.E., Prahalad C.K, Harvard Business Review. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
- Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, CH. Beck, Warszawa, 2014