Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)

Sylabus przedmiotu PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca wpływu obiektów budowlanych oraz układów urbanistycznych i komunikacyjnych na środowisko naturalne i zbudowane. Wiedza podstawowa z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, znajomość ogólna zasad zrównoważonego rozwoju i ekologii oraz świadomość zagrożeń związanych z globalną zmianą klimatu i wyczerpywania się źródeł surowców kopalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura2
T-W-2Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie2
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój2
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego2
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju2
T-W-6Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych2
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze2
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym2
T-W-9Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego2
T-W-10Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych2
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”2
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna2
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych2
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków2
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej.60
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
AU_2A_W19, AU_2A_W17, AU_2A_W14, AU_2A_W03C-1T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-W-12, T-W-3, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_U01
Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
AU_2A_U15C-1T-W-3, T-W-13, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_K01
Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
AU_2A_K03, AU_2A_K02, AU_2A_K08C-1T-W-14, T-W-12, T-W-4M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
2,0
3,0Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_U01
Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-IV/3b_K01
Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
2,0
3,0Propagowanie kultury proekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Januszkiewicz K., Ku nowej architekturze organicznej w: Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Ofic. Wyd. PWr., Wrocław, 2012, s. 115-156
  2. Januszkiewicz K., Katowicz-Kowalewski H., Energetyczne eksperymenty na polu architektury, w: Kierunki rozwoju Budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza PWr., Wrocław, 2013, s. 11-21
  3. Januszkiewicz K., Projektowanie morfoekologiczne strategią dla efektywności i zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego w: Badania interdyscyplinarne w architekturze 1, Gliwice, 2015, s. 70-80
  4. Januszkiewicz K, Paszkowska E.N., Climate change adopted building envelope for the urban environment A new approach to architectural design, Go Green, Vienna, 2017, Vol. III, Book 6, Nano, Bio and Green Technologies for a sustainable Future
  5. Januszkiewicz K., Świtoń M., Climate change and population mobility. Envisioning infrastructure to reduce disaster’s impact to cities, Albena, 2017, Vol III, s. 519-526.
  6. Wołoszyn M., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Szczecin, 2013
  7. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski G.K., Krystyna Januszkiewicz K., A Parametric Green Architecture in Urban Space. A New Approach to Design Environmental-Friendly Buildings, Vienna, 2017, Vol. 17, No. 63, pp. 735-742
  2. Marchwiński J., Zielonko-Jung K., Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, 2012
  3. Boczar A., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, Wydawnictwo Pomiary Automatyka Kontrola, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura2
T-W-2Humanizm ekologiczny - Fuller vs . Skolimowski, Raporty Rzymskie2
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój2
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego2
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju2
T-W-6Garden City vs. Green City -industrialna i postindustrialna strategia poprawy warunków życia na terenach zurbanizowanych2
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze2
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym2
T-W-9Energia słońca w projektowaniu środowiska zbudowanego2
T-W-10Energia wiatru w projektowaniu obiektów architektonicznych2
T-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”2
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna2
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych2
T-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków2
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i aktywności w dyskusji. Studia literatury obowiązkowej i uzupełniającej.60
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-IV/3b_W01Student posiada wiedzę dotyczącą filozofii i zasad zrównoważonego rozwoju oraz podejmowanych strategii w odniesieniu do budownictwa i architektury, a także kierunków rozwoju nowych technologii nastawionych na efektywność ekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W19zna ideę zrównoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki
AU_2A_W17na bieżąco poznaje nowoczesne materiały i technologie, najnowsze realizacje światowe oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
AU_2A_W14zna metodykę projektowania i planowania, w tym metody komputerowe i informatyczne
AU_2A_W03zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-11Prosumeryzm a koncepcja „Smart City”
T-W-8Odnawialne źródła energii w zintegrowanym projektowaniu architektonicznym
T-W-15Adaptacja struktur budowlanych do zmian klimatu strategią zrównoważonego rozwoju
T-W-5Ekologia, ekosystemy, ekologiczna zdolność adaptacyjna i wydajność ekologiczna jako strategie zrównoważonego rozwoju
T-W-7Gazy cieplarniane vs. reaktywne fasady, zielona architektura, eko-korytarze
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna
T-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój
T-W-1Ekofilozofia - poszukiwanie nowego paradygmatu - Człowiek-Natura-Technologia-Kultura
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych zasad ekologii zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do architektury i urbanistyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-IV/3b_U01Student potrafi rozróżniać i objaśniać i oceniać różnorakie proekologiczne koncepcje i postawy twórcze architekturze i urbanistyce oraz uzasadnić potrzebę starań o efektywność środowiskową obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U15rozpoznaje wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określa metody jego minimalizowania, stosuje rozwiązania energooszczędne
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-3Na czym polega zrównoważony rozwój i ekorozwój
T-W-13Technologie cyfrowe w projektowaniu ekoefektywnych struktur budowlanych
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność rozpoznawania podstawowych problemów środowiskowych w aspektach ekologii zrównoważonego rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AS2-IV/3b_K01Promowanie postaw proekologicznych w środowisku zawodowym oraz kultury ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
AU_2A_K02rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie kształtuje wpływ inwestycji na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne
AU_2A_K08popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem jest przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu filozofii zrównoważonym rozwoju w aspektach ekologii środowiskowej i antropologii kultury. Przedstawienie różnych koncepcji oraz sposobów podejścia do projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz roli zaawansowanej technologii w wyeliminowaniu negatywnego wpływu budownictwa na środowisko życia, strategii i dążeń do zachowania równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów naturalnych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb człowieka współczesnego jak i przyszłych pokoleń. Kształtowanie świadomości i kultury proekologicznej.
Treści programoweT-W-14Globalna zmiana klimatu - zagrożenia, przeciwdziałania, osłabianie skutków
T-W-12Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w - integracja interdyscyplinarna
T-W-4Poszukiwania nowych technologii i interdyscyplinarnych rozwiązań dla racjonalnego gospodarowania zasobami środowiska naturalnego
Metody nauczaniaM-1Wykłady połączone z prezentacją Power Point zakończone dyskusją dotyczącą poruszanych zagadnień zgodnie z przyjętą problematyką.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach i aktywność w dyskusjach oraz test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Propagowanie kultury proekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0