Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 18 3,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały i wyroby budowlane
W-2Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane
W-3Instalacje budowlane
W-4Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz innych wymagań dotyczących oszczędności energii zawartych w aktualnych aktach prawnych.1
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.1
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.1
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie – ogólna zasada.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.1
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.1
T-P-9Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.2
T-W-2Przewodność cieplna materiałów budowlanych - definicja, przykładowe wartości, uwarunkowania i techniki pomiarowe.2
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród jednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.2
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych.2
T-W-5Metodyka wyznaczania wspólczynnika przenoszenia ciepła i jego obliczenia dla przykładowego budynku.2
T-W-6Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.2
T-W-7Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Obliczeniowa ocena niebezpieczeństwa kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.2
T-W-8Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-9Akustyka techniczna. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych.15
A-P-3Przygotowanie do kolokwium6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu43
A-W-3Samodzielne wykonywanie zadań obliczeniowych26
A-W-4Udział w egzaminie3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/17_W01
Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
B_1A_W16, B_1A_W07C-1, C-2, C-3T-P-6, T-P-8, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/17_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
B_1A_U07, B_1A_U16, B_1A_U17C-1, C-4, C-2, C-3T-P-6, T-P-8, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/22_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K01C-4, C-2T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/17_W01
Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/17_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/22_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bomberg M., Kisilewicz T., Mattock Ch., Methods of Building Physic, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2015
  2. Bajno D., Dachy. Zasady kształtowania i utrzymania, PWN, Warszawa, 2016
  3. Dylla A., Fizyka cieplna budowli w praktyce – obliczenia cieplno-wilgotnościowe, PWN, Warszawa, 2015
  4. Gaczek M., Jasiczak J., Kuiński M., Siewczyńska M.:, Izolacyjność termiczna i nośność murowanych ścian zewnętrznych. Rozwiązania i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
  5. Kaliszuk-Wietecka A., Budownictwo zrównoważone. Wybrane zagadnienia z fizyki budowli, PWN, Warszawa, 2017
  6. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  7. Praca zbiorowa pod kierunkiem P. Klemma, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2005
  8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami)
  9. PN-ISO 128-50, Rysunek techniczny. Zasady ogólne przedstawiania. Część 50: Wymagania podstawowe dotyczące przedstawiania powierzchni na przekrojach i kładach
  10. PN-B-01030, Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych
  11. PN-EN ISO 6946, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania
  12. PN-EN ISO 13370, Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania
  13. PN-EN ISO 13788, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania
  14. PN-EN ISO 10456, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych
  15. PN-EN ISO 10077-1, Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne
  16. PN-EN ISO 14683, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz innych wymagań dotyczących oszczędności energii zawartych w aktualnych aktach prawnych.1
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.1
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.1
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie – ogólna zasada.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.1
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.1
T-P-9Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.2
T-W-2Przewodność cieplna materiałów budowlanych - definicja, przykładowe wartości, uwarunkowania i techniki pomiarowe.2
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród jednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.2
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych.2
T-W-5Metodyka wyznaczania wspólczynnika przenoszenia ciepła i jego obliczenia dla przykładowego budynku.2
T-W-6Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.2
T-W-7Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Obliczeniowa ocena niebezpieczeństwa kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.2
T-W-8Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-9Akustyka techniczna. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.3
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych.15
A-P-3Przygotowanie do kolokwium6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu43
A-W-3Samodzielne wykonywanie zadań obliczeniowych26
A-W-4Udział w egzaminie3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/17_W01Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W16Zna podstawy fizyki budowli
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
Treści programoweT-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz innych wymagań dotyczących oszczędności energii zawartych w aktualnych aktach prawnych.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie – ogólna zasada.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-W-2Przewodność cieplna materiałów budowlanych - definicja, przykładowe wartości, uwarunkowania i techniki pomiarowe.
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród jednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-5Metodyka wyznaczania wspólczynnika przenoszenia ciepła i jego obliczenia dla przykładowego budynku.
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.
T-W-7Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Obliczeniowa ocena niebezpieczeństwa kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.
T-W-9Akustyka techniczna. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych.
T-W-6Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.
T-W-8Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/17_U01Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
Treści programoweT-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz innych wymagań dotyczących oszczędności energii zawartych w aktualnych aktach prawnych.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie – ogólna zasada.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-W-2Przewodność cieplna materiałów budowlanych - definicja, przykładowe wartości, uwarunkowania i techniki pomiarowe.
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród jednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-5Metodyka wyznaczania wspólczynnika przenoszenia ciepła i jego obliczenia dla przykładowego budynku.
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.
T-W-7Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Obliczeniowa ocena niebezpieczeństwa kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.
T-W-9Akustyka techniczna. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych.
T-W-6Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.
T-W-8Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/C/22_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-W-8Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.
T-W-2Przewodność cieplna materiałów budowlanych - definicja, przykładowe wartości, uwarunkowania i techniki pomiarowe.
T-W-6Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.
T-W-5Metodyka wyznaczania wspólczynnika przenoszenia ciepła i jego obliczenia dla przykładowego budynku.
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród jednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-9Akustyka techniczna. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych.
T-W-7Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Obliczeniowa ocena niebezpieczeństwa kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz innych wymagań dotyczących oszczędności energii zawartych w aktualnych aktach prawnych.
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie – ogólna zasada.
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
S-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0