Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Geotechnika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geotechnika
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Szmechel <Grzegorz.Szmechel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW8 18 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów Fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie projektowe18
18
wykłady
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu42
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2przygotowanie sprawozdania12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
B_1A_W08, B_1A_W09, B_1A_W10, B_1A_W13, B_1A_W07C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_1A_N1/DUL/D09_W02
Potrafi zastosować nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych
B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W23C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
B_1A_U02, B_1A_U08, B_1A_U09, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko
B_1A_K01, B_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/DUL/D09_W02
Potrafi zastosować nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament wykorzystując nowoczesne metody obliczeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
2,0
3,0potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisarczyk S., Geoinżynieria - metody modyfikacji podłoża grntowego, PW, Warszawa, 2005
  2. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie projektowe18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2przygotowanie sprawozdania12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie projektowe
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_W02Potrafi zastosować nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament wykorzystując nowoczesne metody obliczeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie projektowe
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D09_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie projektowe
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0