Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dróg kolejowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,50,56zaliczenie
projektyP7 18 2,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z: Matematyki i Fizyki
W-2Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej
W-3Zaliczenie z: Budownictwa komunikacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
C-5Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego
C-6Nabycie umiejętności planowania, wykonywania pomiarów, interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania wniosków
C-7Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej2
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.2
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych2
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe2
T-P-66 Przekroje poprzeczne2
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła2
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym4
18
wykłady
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski2
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.2
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.2
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.2
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.2
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.4
T-W-88. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2przygotowanie projektu50
A-P-3przygotowanie projektu do wydruku i do zaliczenia6
A-P-4zaliczenie projektu1
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego52
A-W-3przygotowanie sprawozdań5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D02_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W13, B_1A_W07C-2, C-4, C-5T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_N1/DUL/D02_W02
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD.
B_1A_W02, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W07C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D02_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji
B_1A_U01, B_1A_U08C-2, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_N1/DUL/D02_U02
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
B_1A_U01, B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U08, B_1A_U11, B_1A_U19C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D02_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
B_1A_K01, B_1A_K04C-2, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D02_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
2,0Student nie zna norm i wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu linii kolejowych, nie ma znajomości trendów rozwojowych i nie czuje potrzeby ich znajomości
3,0Student minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma minimalną znajomość trendów rozwojowych, ale nie czuje potrzeby ich znajomości
3,5Student więcej niż minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma większą niż minimalna znajomość trendów rozwojowych, ale nie czuje potrzeby ich znajomości
4,0Student zna podstawowe normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma podstawową znajomość trendów rozwojowych i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych
4,5Student zna dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma dobrą znajomość trendów rozwojowych i czuje potrzebę ich znajomości
5,0Student zna bardzo dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma bardzo dobrą znajomość trendów i czuje potrzebę ich znajomości
B_1A_N1/DUL/D02_W02
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD.
2,0Student nie umie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, nie zna podstawowych zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
3,0Student umie minimalnie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, ma minimalną wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego, ma więcej niż minimalną wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, ma dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
4,5Student umie samodzielnie dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie ma więcej niż dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie ma bardzo dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D02_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
B_1A_N1/DUL/D02_U02
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
2,0Student nie potrafi za pomocą programów komputerowych zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej, nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod oraz samodzielnie rozwiązać postawionego zadania
3,0Student potrafi w sposób minimalny za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, sposób minimalny potrafi dobrać samodzielnie odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania
3,5Student potrafi minimalnie za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody i słabo rozwiązać postawione zadania
4,0Student potrafi za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi prawie dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrze za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi prawie bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi bardzo dobrze za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D02_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, nie rozumie odpowiedzialności za swoją działalność inżynierską
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, minimalnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, więcej niż minimalnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, często przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, prawie zawsze trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, zawsze trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską

Literatura podstawowa

  1. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  2. 2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa, 1998
  3. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej”

Literatura dodatkowa

  1. Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej2
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.2
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych2
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe2
T-P-66 Przekroje poprzeczne2
T-P-77 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła2
T-P-88 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski2
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.2
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.2
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.2
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.2
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.4
T-W-88. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2przygotowanie projektu50
A-P-3przygotowanie projektu do wydruku i do zaliczenia6
A-P-4zaliczenie projektu1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego52
A-W-3przygotowanie sprawozdań5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D02_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
C-5Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego
Treści programoweT-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna norm i wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu linii kolejowych, nie ma znajomości trendów rozwojowych i nie czuje potrzeby ich znajomości
3,0Student minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma minimalną znajomość trendów rozwojowych, ale nie czuje potrzeby ich znajomości
3,5Student więcej niż minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma większą niż minimalna znajomość trendów rozwojowych, ale nie czuje potrzeby ich znajomości
4,0Student zna podstawowe normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma podstawową znajomość trendów rozwojowych i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych
4,5Student zna dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma dobrą znajomość trendów rozwojowych i czuje potrzebę ich znajomości
5,0Student zna bardzo dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma bardzo dobrą znajomość trendów i czuje potrzebę ich znajomości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D02_W02Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
Treści programoweT-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, nie zna podstawowych zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
3,0Student umie minimalnie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, ma minimalną wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego, ma więcej niż minimalną wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, ma dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
4,5Student umie samodzielnie dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie ma więcej niż dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie ma bardzo dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D02_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
Treści programoweT-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D02_U02Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
Treści programoweT-P-11 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-77. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi za pomocą programów komputerowych zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej, nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod oraz samodzielnie rozwiązać postawionego zadania
3,0Student potrafi w sposób minimalny za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, sposób minimalny potrafi dobrać samodzielnie odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania
3,5Student potrafi minimalnie za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody i słabo rozwiązać postawione zadania
4,0Student potrafi za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi prawie dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrze za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi prawie bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi bardzo dobrze za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_N1/DUL/D02_K01Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych
Treści programoweT-P-22 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej
T-P-33 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii.
T-P-44 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych
T-P-55 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione.
T-W-33. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej.
T-W-44. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami.
T-W-55. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-66. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, nie rozumie odpowiedzialności za swoją działalność inżynierską
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, minimalnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, więcej niż minimalnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, często przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, prawie zawsze trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, zawsze trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską