Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Geometria wykreślna |
W-4 | Budownictwo komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności |
C-2 | Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością |
C-3 | Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością | 9 |
T-P-2 | Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością | 6 |
T-P-3 | Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności | 10 |
T-P-4 | Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1.Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych. | 2 |
T-W-2 | 2.Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych | 2 |
T-W-3 | 3.Podstawowe informacje o szczegółach projektowych łuku poziomego dróg kołowych z wykorzystaniem programów projektowych typu CAD. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Rozwiązywanie podstawowych zagadnień drogowych związanych z planem drogi | 2 |
T-W-4 | 4.Podstawowe informacje o standardowych warunkach projektowania łuków poziomych na drogach kołowych z uwzględnieniem obwiedni widoczności. Dobór promienia łuku przy zapewnieniu widoczności wykorzystujący metodę iteracji. Przeszkody boczne ograniczające widoczność boczną na łukach poziomych. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi | 2 |
T-W-5 | 5.Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące odległości widoczności na zatrzymanie. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego | 2 |
T-W-6 | 6.Podstawowe informacje o profilu podłużnym w szczegółowym projekcie drogi kołowej. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Podstawowe informacje o szczegółach projektowych niwelety drogowej, programach projektowych wykorzystujących CAD. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach pionowych z niedostateczną widocznością. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego | 2 |
T-W-7 | 7.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie | 2 |
T-W-8 | 8.Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Podstawowe wzory i standardy projektowe. Zagadnienia inżynierskie dotyczące wyznaczania obwiedni widoczności. Widoczność na wlotach na skrzyżowanie przy istniejącej przeszkodzie ograniczającej widoczność. Odległości widoczności na wlotach podporządkowanych przy zbliżaniu się do skrzyżowania i przy zatrzymaniu się pojazdu. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego | 2 |
T-W-9 | 9 Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | Wykonanie projektów | 27 |
A-P-3 | Przygotowanie projektów do wydruku | 3 |
A-P-4 | Określenie ekwiwalentnego natężenia i współczynnika wahań ruchu | 2 |
A-P-5 | Rozwiązywanie zadań związanych z oceną warunków widoczności | 22 |
81 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 17 |
A-W-2 | Praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie sprawozdań | 7 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | metoda programowana z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_W01 Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności | B_1A_W11, B_1A_W13, B_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D05_W02 Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. | B_1A_W02, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_U01 Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | B_1A_U08, B_1A_U11, B_1A_U14, B_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_K01 Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_W01 Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności | 2,0 | Student nie zna podstawowych zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością |
3,0 | Student zna minimalne podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością | |
3,5 | Student zna dość dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością | |
4,0 | Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością | |
4,5 | Student zna dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze podstawy zasad i wytycznych projektowania dróg na odcinkach z niedostateczną widocznością i samodzielnie umie zestawić potrzebne wzory i zasady projektowe | |
B_1A_N1/DUL/D05_W02 Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością. Ma podstawową wiedzę o pomiarach natężenia ruchu i doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, nie potrafi także zaprojektować oznakowania poziomego |
3,0 | Student potrafi z pomocą prowadzącego ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich, potrafi po dodatkowych instrukcjach zaprojektować oznakowanie poziome | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie w sposób dostateczny ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi błędami | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi uchybieniami | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie w sposób dobry ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich, potrafi zaprojektować oznakowanie poziome z małymi niedokładnościami wyników | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu i potrafi sformułować poprawną opinię o nich oraz potrafi zaprojektować oznakowanie poziome |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_U01 Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej i potrafi ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością. Potrafi planować i przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować oznakowania poziomego. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność |
3,0 | Student potrafi z pomocą prowadzącego zaprojektować oznakowanie poziome. Nie potrafi sporządzać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność | |
3,5 | Student potrafi dostatecznie zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać minimalną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małą dokładność | |
4,0 | Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, wyniki jego obliczeń mają małe uchybienia | |
4,5 | Student potrafi dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować oznakowanie poziome. Potrafi bardzo dobrze sporządzać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu. Wyniki jego obliczeń są bardzo dokładne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D05_K01 Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ma świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student nie rozumie różnych aspektów projektowania w eksploatacji dróg |
3,0 | Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg | |
3,5 | Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student minimalnie rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg | |
4,0 | Student ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg | |
4,5 | Student ma dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych i bardzo dobrze rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Student bardzo dobrze rozumie różne aspekty projektowania w eksploatacji dróg |
Literatura podstawowa
- DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw, 1999, 43, W-wa, 1999
- System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2001
- Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", 2011