Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Budowa dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowa dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 0,70,62zaliczenie
laboratoriaL2 18 1,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu przygotowania podłoża pod nawierzchnie drogowe.
C-2Umiejętność wykonania badań gruntów i wykonanie projektu stabilizacji gruntu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie 2 gruntów (spoistego i niespoistego) pod kątem przydatności do stabilizacji. Wykonanie stabilizacji gruntów (stabilizacja cementem i wapnem) oraz przeprowadzenie badań określających parametry ulepszonego gruntu.18
18
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe, rodzaje konstrukcji nawierzchni, warstwy konstrukcyjne. Czynniki degradujące konstrukcje nawierzchni drogowych1
T-W-2Podłoże drogowe, klasyfikacja gruntów do celów drogowych, przydatność gruntów jako podłoża konstrukcji nawierzchni. Wpływ zawilgocenia na nośność gruntów2
T-W-3Wpływ mrozu na grunty, kryteria wysadzinowości, przeciwdziałanie wysadzinom1
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego. Stabilizacja gruntów.1
T-W-5Rodzaje podbudów. Technologia wykonywania podbudów. Metody kontroli jakości wykonanych podbudów. Metody oceny nośności podbudów drogowych2
T-W-6Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcjach nawierzchni drogowych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdania12
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i zaliczenie9
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza literatury w zakresie przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykladów i zaliczenie5
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/08_W01
Ma wiedzę na temat wymagań jakim powinno odpowiadać podłoże gruntowe pod nawierzchnie drogowe
B_2A_W06, B_2A_W10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/08_U01
Potrafi na podstawie badań wstepnych sporządzic projekt ulepszenia gruntu
B_2A_U03, B_2A_U05, B_2A_U10, B_2A_U18C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/D/D/08_K01
Potrafi pracować w zespole, ponosić odpowiedzialność za zespół. Umie zaplanować i dobrać plan działań w celu rozwiązania problemu.
B_2A_K02, B_2A_K05C-2T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/08_W01
Ma wiedzę na temat wymagań jakim powinno odpowiadać podłoże gruntowe pod nawierzchnie drogowe
2,0Student nie ma wiedzy na temat wymagań dla podłoża gruntowego pod konstrukcje nawierzchni
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat wymaga dla podłoża pod nawierzchnie drogowe
3,5Student ma minimalną wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe, wie jakie wymagania powinno spełniać podłoże pod nawierzchnie drogowe
4,0Student rozumie wpływ podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno one spełniać
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno ono spełniać
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno ono spełniać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/08_U01
Potrafi na podstawie badań wstepnych sporządzic projekt ulepszenia gruntu
2,0Student nie potrafi wykonać badań wstępnych i sporządzić projekt ulepszenia gruntu
3,0Student w stopniu minimalnym opanował wykonywanie badań wstępnych i z problemami sporządza projekt ulepszenia gruntu
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował badania wstępne i bez większych problemów umie sporządzić projekt ulepszenia gruntu
4,0Student wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu
4,5Student dobrze wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu
5,0Student bardzo dobrze wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/D/D/08_K01
Potrafi pracować w zespole, ponosić odpowiedzialność za zespół. Umie zaplanować i dobrać plan działań w celu rozwiązania problemu.
2,0Student nie potrafi zaplanować i opracować plan działań tak aby rozwiązać problem
3,0Student z dużymi problemami potrafi sporządzić plan działań, ma problemy z przewidzeniem problemów które mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania/projektu
3,5Student bez większych problemów potrafi zaplanować plan działań, również bez większych problemów potrafi przewidzieć trudności jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania/projektu
4,0Student potrafi zaplanować plan działań, potrafi bez większych problemów podjąć adekwatne środki tak, aby osiągnąć cel
4,5Student dobrze potrafi zaplanować plan działań, potrafi przewidzieć problemy i dobrać odpowiedni plan działań tak aby je wyeliminować
5,0Student bardzo dobrze potrafi zaplanować plan działań, potrafi przewidzieć problemy i dobrać odpowiedni plan działań tak aby je wyeliminować

Literatura podstawowa

  1. -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1999, Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
  2. Stefańczyk B., Zieliński Z., Technologia i organizacja wykonania jezdni drogowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993, 1, dostępne egzemplarze dla studentów w Katedrze
  3. -, Wytyczne wzmacniana podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, IBDiM, Warszawa, 2002, 1
  4. -, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, IBDiM, Warszawa, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Maślanka k., Pielichowski J., Geosyntetyki w inżynierii i ochronie środowiska, Teza, Kraków, 2006, 1
  2. WT-4 2010, WT-5 2010, GDDKiA, Warszawa, 2010, -

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie 2 gruntów (spoistego i niespoistego) pod kątem przydatności do stabilizacji. Wykonanie stabilizacji gruntów (stabilizacja cementem i wapnem) oraz przeprowadzenie badań określających parametry ulepszonego gruntu.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe, rodzaje konstrukcji nawierzchni, warstwy konstrukcyjne. Czynniki degradujące konstrukcje nawierzchni drogowych1
T-W-2Podłoże drogowe, klasyfikacja gruntów do celów drogowych, przydatność gruntów jako podłoża konstrukcji nawierzchni. Wpływ zawilgocenia na nośność gruntów2
T-W-3Wpływ mrozu na grunty, kryteria wysadzinowości, przeciwdziałanie wysadzinom1
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego. Stabilizacja gruntów.1
T-W-5Rodzaje podbudów. Technologia wykonywania podbudów. Metody kontroli jakości wykonanych podbudów. Metody oceny nośności podbudów drogowych2
T-W-6Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcjach nawierzchni drogowych2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdania12
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów i zaliczenie9
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Analiza literatury w zakresie przedmiotu7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykladów i zaliczenie5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/08_W01Ma wiedzę na temat wymagań jakim powinno odpowiadać podłoże gruntowe pod nawierzchnie drogowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu przygotowania podłoża pod nawierzchnie drogowe.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe, rodzaje konstrukcji nawierzchni, warstwy konstrukcyjne. Czynniki degradujące konstrukcje nawierzchni drogowych
T-W-3Wpływ mrozu na grunty, kryteria wysadzinowości, przeciwdziałanie wysadzinom
T-W-4Wzmacnianie podłoża gruntowego. Stabilizacja gruntów.
T-W-5Rodzaje podbudów. Technologia wykonywania podbudów. Metody kontroli jakości wykonanych podbudów. Metody oceny nośności podbudów drogowych
T-W-6Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcjach nawierzchni drogowych
T-W-2Podłoże drogowe, klasyfikacja gruntów do celów drogowych, przydatność gruntów jako podłoża konstrukcji nawierzchni. Wpływ zawilgocenia na nośność gruntów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat wymagań dla podłoża gruntowego pod konstrukcje nawierzchni
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat wymaga dla podłoża pod nawierzchnie drogowe
3,5Student ma minimalną wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe, wie jakie wymagania powinno spełniać podłoże pod nawierzchnie drogowe
4,0Student rozumie wpływ podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno one spełniać
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno ono spełniać
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno ono spełniać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/08_U01Potrafi na podstawie badań wstepnych sporządzic projekt ulepszenia gruntu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykonania badań gruntów i wykonanie projektu stabilizacji gruntu.
Treści programoweT-L-1Badanie 2 gruntów (spoistego i niespoistego) pod kątem przydatności do stabilizacji. Wykonanie stabilizacji gruntów (stabilizacja cementem i wapnem) oraz przeprowadzenie badań określających parametry ulepszonego gruntu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać badań wstępnych i sporządzić projekt ulepszenia gruntu
3,0Student w stopniu minimalnym opanował wykonywanie badań wstępnych i z problemami sporządza projekt ulepszenia gruntu
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował badania wstępne i bez większych problemów umie sporządzić projekt ulepszenia gruntu
4,0Student wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu
4,5Student dobrze wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu
5,0Student bardzo dobrze wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/D/D/08_K01Potrafi pracować w zespole, ponosić odpowiedzialność za zespół. Umie zaplanować i dobrać plan działań w celu rozwiązania problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykonania badań gruntów i wykonanie projektu stabilizacji gruntu.
Treści programoweT-L-1Badanie 2 gruntów (spoistego i niespoistego) pod kątem przydatności do stabilizacji. Wykonanie stabilizacji gruntów (stabilizacja cementem i wapnem) oraz przeprowadzenie badań określających parametry ulepszonego gruntu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować i opracować plan działań tak aby rozwiązać problem
3,0Student z dużymi problemami potrafi sporządzić plan działań, ma problemy z przewidzeniem problemów które mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania/projektu
3,5Student bez większych problemów potrafi zaplanować plan działań, również bez większych problemów potrafi przewidzieć trudności jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania/projektu
4,0Student potrafi zaplanować plan działań, potrafi bez większych problemów podjąć adekwatne środki tak, aby osiągnąć cel
4,5Student dobrze potrafi zaplanować plan działań, potrafi przewidzieć problemy i dobrać odpowiedni plan działań tak aby je wyeliminować
5,0Student bardzo dobrze potrafi zaplanować plan działań, potrafi przewidzieć problemy i dobrać odpowiedni plan działań tak aby je wyeliminować