Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką2
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam12
T-W-9Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach28
A-W-2Praca własna30
A-W-3Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/01-c_W01
Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką.
B_1A_W25C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/01-c_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów.
B_1A_U25C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/01-c_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
B_1A_K08C-1T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1
B_1A_S1/A/01-c_K02
Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
B_1A_K08C-1T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/01-c_W01
Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką.
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/01-c_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów.
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/01-c_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
2,0
3,0Student jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/A/01-c_K02
Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  2. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką2
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam12
T-W-9Zaliczenie2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach28
A-W-2Praca własna30
A-W-3Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/01-c_W01Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-9Zaliczenie
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/01-c_U01Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U25Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-9Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/01-c_K01Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K08Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-9Zaliczenie
T-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/01-c_K02Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K08Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-4Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-7Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-1Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-2Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-5Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-6Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-3Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-8Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-9Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0