Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eryk Lipiński <Eryk.Lipinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, wyznaczniki, macierze) |
W-2 | Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera |
W-3 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, przydatnej inżynierowi budownictwa |
C-2 | Nauczenie analizowania, wyjaśniania oraz stosowania metod matematycznych w opisie zjawisk i rozwiazywaniu prostych problemów fizycznych. |
C-3 | Wykształcenie umijętności pisemnej formy opracowania zadanego tematu oraz korzystania z różnych źródeł literaturowych |
C-4 | Rozwinięcie umijętności komunikacji w grupie i pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Zajęcia organizacyjne, zapoznanie z niepewnościami pomiarowymi w doświadczeni fizycznym | 3 |
T-L-2 | 2. Wykonanie pięciu ćwiczeń laboratoryjnych wynikających z harmonogramu zajęć oraz zaliczeni wykonanych ćwiczeń | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Podstawowe wielkości fizyczne dla układów makroskopowych i ich jednostki (SI). 2. Metody dyskusji efektów fizyki doświadczalnej oraz analiza niepewności pomiarowych. | 2 |
T-W-2 | 3. Podstawowe całki ruchu. | 6 |
T-W-3 | 4. Elementy hydrodynamiki i aerodynamiki. | 2 |
T-W-4 | 5. Teoria promieniowania cieplnego, zasady termodynamiki. | 4 |
T-W-5 | 6. Ruch w polu siły centralnej. Drgania i układy drgające. Oscylator harmoniczny. Ruch falowy, różniczkowe równanie falowe. | 4 |
T-W-6 | 7. Składanie drgań, dyfrakcja i interferencja fal, generatory fal elektromagnetycznych. Zjawiska świetlne i prawa nimi rządzące. | 4 |
T-W-7 | 8. Fale materii, korpuskularny charakter promieniowania. Podstawy mechaniki kwantowej. Proste zagadnienia jednowymiarowe. Wstęp do teorii ciała stałego: klasyfikacja oddziaływań w ciałach stałych, sieć krystaliczna, parametry komórki elementarnej, teoria pasmowa ciał stałych. Przewodniki, półprzewodniki, nadprzewodniki, elementy mikroelektroniki. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | 1. Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | 2. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | 3. Studiowanie literatury i doskonalenie opracowania wykonywanych ćwiczeń | 25 |
A-L-4 | 4. Udział w konsultacjach | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego wykładu | 30 |
A-W-2 | Cwiczenia laboratoryjne związane z treścią materiału wykładowego | 15 |
A-W-3 | Samokształcenie poprzez studiowanie literatury i śledzenie aktualności internetowych w zakresie realizowanych treści przedmiotowych | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Wykłd informacyjny wsparty pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe objęte planem zajęć laboratoryjnych dla studentów prowadzonych w Instytucie Fizyki |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium końcowe |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/02_W01 Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Student ma wiedzę z zakresu mechaniki, termodynamiki, optyki, elektromagnetyzmu oraz fizyki ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do sformułowania problemu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z tymi problemami. | B_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/02_U01 Student ma zdolność wykorzystania wiedzy do: zaplanowania, wykonania i sprawność korzystania z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Posiada zastosować wiedzę niezbędną do ilościowego opisu wyników eksperymentalnych, stosując odpowiednie metody analizy niepewności pomiarowych. Potrafi korzystać z literatury, programów komputerowych. | B_1A_U10, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/02_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę. | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/02_W01 Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa. Student ma wiedzę z zakresu mechaniki, termodynamiki, optyki, elektromagnetyzmu oraz fizyki ciała stałego w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty fizyczne. Potrafi analizować wyniki pomiarów, zna i umie zastosować elementy teorii niepewności pomiarowych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do sformułowania problemu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań związanych z tymi problemami. | 2,0 | Nieuzasadnione nieobecności na zajęciach, brak znajomości podstawowych praw fizycznych. |
3,0 | Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach, znajomość podstawowych praw fizycznych. | |
3,5 | Usprawiedliwione nieobecności na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu.. | |
4,0 | Usprawiedliwione nieobecności (nie więcej niż trzy) na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu. | |
4,5 | Obecność na zajęciach, znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu. | |
5,0 | Obecność na zajęciach, wyróżniająca znajomość zagadnień realizowanych w ramach kursu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/02_U01 Student ma zdolność wykorzystania wiedzy do: zaplanowania, wykonania i sprawność korzystania z proponowanych metod, narzędzi oraz instrumentów badawczych. Rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej. Potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Posiada zastosować wiedzę niezbędną do ilościowego opisu wyników eksperymentalnych, stosując odpowiednie metody analizy niepewności pomiarowych. Potrafi korzystać z literatury, programów komputerowych. | 2,0 | Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń |
3,0 | Wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń. | |
3,5 | Wykonał, dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń i zaliczył kolokwium sprawdzające. | |
4,0 | Wykonał, dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń wraz z pełną analizą i dyskusją niepewności pomiarowych, zaliczył kolokwium sprawdzające. | |
4,5 | Wykonał, dostarczył estetyczne i pełne opracowania wykonywanych ćwiczeń wraz z analizą i dyskusją niepewności pomiarowych oraz zaliczył kolokwium sprawdzające. | |
5,0 | Wykonał, dostarczył estetyczne i pełne opracowania wraz ze szczegółowymi obliczeniami wielkości mierzonych. Dokonał analizy i dyskusji niepewności pomiarowych oraz zaliczył wyróżniający kolokwium sprawdzające. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/02_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest wrażliwy na dbałóść o sprzęt, jest otwarty na współpracę. | 2,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki i analizy wyników pomiarów jest poniżej średniej grupy. Umiejętości na poziomie niższym niż 50%. |
3,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 50% ( 50% - 60%). | |
3,5 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 60% ( 60% - 70%). | |
4,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 70% ( 70% - 80%). | |
4,5 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa od 80% ( 80% - 90%). | |
5,0 | Wiedza studenta z podstaw fizyki niezbędna do ilościowego opisu, rozumienia i analizy wyników pomiarów jest większa niż 90%. |
Literatura podstawowa
- Wróblewski A. K., Zakrzewski J. A., Wstęp do fizyki T1, i T.2, PWN, Warszawa, 1991
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki T. 1-4, PWN, Warszawa, 2003
- T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2001
- I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki , Część II, Wydaw. Uczelniane PS, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- E. Lipiński, Opracowania własne do wykładów w postaci dokumentów PDF, 2011