Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-2 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy |
C-2 | Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie |
C-3 | Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne |
C-4 | Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Własności fizyczne cieczy | 1 |
T-A-2 | Ciśnienie hydrostatyczne | 1 |
T-A-3 | Parcie cieczy na powierzchnie płaskie | 1 |
T-A-4 | Parcie cieczy na powierzchnie dowolne | 2 |
T-A-5 | Wypór. Zasada pływania ciał | 1 |
T-A-6 | Kolokwium z hydrostatyki | 1 |
T-A-7 | Przepływ pod ciśnieniem | 2 |
T-A-8 | Ruch cieczy w korytach otwartych, podstawy hydrologii | 3 |
T-A-9 | Ruch wód gruntowych | 1 |
T-A-10 | Kolokwium z hydrodynamiki lub dział domowy | 1 |
T-A-11 | Sprawdzenie wiedzy z hydrologii | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika filtracji | 2 |
T-L-5 | Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych | 2 |
T-L-6 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne | 2 |
T-W-2 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie | 2 |
T-W-3 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne | 2 |
T-W-4 | Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów | 2 |
T-W-5 | Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny | 2 |
T-W-6 | Równanie Bernoulli | 2 |
T-W-7 | Straty lokalne i na długości | 2 |
T-W-8 | Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych | 2 |
T-W-9 | Wzór Chezy, zastosowanie | 1 |
T-W-10 | Ruch wód gruntowych, filtracja | 2 |
T-W-11 | Budowle zwiazane z wodami gruntowymi | 2 |
T-W-12 | Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki | 1 |
T-W-13 | Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce | 1 |
T-W-14 | Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski | 2 |
T-W-15 | Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania | 2 |
T-W-16 | Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ | 2 |
T-W-17 | Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrologii | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki | 10 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki | 4 |
A-A-5 | Przyswojenie wiedzy z hydrologii | 3 |
A-A-6 | Wykonanie działu domowego | 5 |
35 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach informacyjnych | 2 |
A-L-2 | Wykonanie ćwiczeń w Laboratorum Wodnym | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-L-6 | Zaliczanie ćwiczeń | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do testów z hydrauliki | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu z hydrologii | 7 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki |
M-3 | Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium |
M-4 | Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/04_W01 Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii | B_1A_W05 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-16, T-W-15, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/04_U01 Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | B_1A_U10 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/04_K01 Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-12, T-W-17 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/04_W01 Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/04_U01 Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | 2,0 | Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
3,0 | Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
3,5 | Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,0 | Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,5 | Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
5,0 | Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/04_K01 Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | 2,0 | Nie potrafi współpracować z innymi studentami |
3,0 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki | |
3,5 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki | |
4,0 | Jest chętny i zdolny | |
4,5 | Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami | |
5,0 | Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy |
Literatura podstawowa
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971