Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia betonu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia betonu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs chemii budowlanej |
W-4 | Ukończony kurs materiałów budowlanych I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm |
C-2 | Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
C-3 | Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych |
C-5 | Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu. | 2 |
T-L-3 | Projektowanie mieszanki kruszywa. | 2 |
T-L-4 | Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań. | 2 |
T-L-5 | Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie. | 2 |
T-L-6 | Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu). | 2 |
T-L-7 | Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium sprawdzające. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów. | 2 |
T-W-2 | Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne. | 2 |
T-W-3 | Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa. | 2 |
T-W-4 | Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa. | 2 |
T-W-5 | Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu. | 4 |
T-W-6 | Trwałość betonu, klasy ekspozycji. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza. | 6 |
T-W-8 | Dodatki mineralne do betonów. | 2 |
T-W-9 | Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości. | 2 |
T-W-10 | Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia. | 4 |
T-W-11 | Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie wstępne do ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego | 4 |
A-L-5 | Udział w kolokwium zaliczającym | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne opracowywanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. | B_1A_W15 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/07_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | B_1A_W15 | — | — | C-4, C-5 | T-W-5, T-W-7, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji. | B_1A_U10, B_1A_U17 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_K01 Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego. Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji. | B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-4 | T-W-10, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników. Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/07_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne, lecz ma problemy z samodzielną interpretacją uzyskanych wyników. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_K01 Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego. Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych oraz słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt końcowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
- Śliwiński Jacek, Beton zwykły - projektowanie i podstawowe właściwości, Polski Cement, Kraków, 1999
- Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2000
- Mrowiec Teresa, Rawicki Zygmunt, Technologia betonu zwykłego /ćwiczenia laboratoryjne/, skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1., Polski Komitet Normalizacyjny i Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2011
- Mizera Jan z zespołem, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów budowlanych i technologii betonu, skrypt nr 232 Politechniki Opolskiej, Opole, 2000