Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Miejskie komunikacje szynowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Miejskie komunikacje szynowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,40,44zaliczenie
wykładyW2 15 0,60,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast
C-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
C-3Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.15
15
wykłady
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia1
T-W-2Transport indywidualny na terenie miast1
T-W-3Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje1
T-W-4Środki komunikacji miejskiej2
T-W-5Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.1
T-W-6Nowe linie tramwajowe w Szczecinie i innych miastach w Polsce1
T-W-7Szczeciński szybki tramwaj jako przykład nowoczesnej komunikacji tramwajowej1
T-W-8Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro2
T-W-9Zasady kształtowania planu i profilu linii tramwajowych. Konstrukcje torowisk wydzielonych i wspólnych z konstrukcją nawierzchni ulicznych2
T-W-10Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra.1
T-W-11Priorytety dla komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje) w sterowaniu ruchem1
T-W-12Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna praca studenta nad projektem poza zajęciami25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu2
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-3zaliczenie wykładu1
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/13_W01
Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych.
B_2A_W06, B_2A_W10C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-10M-1S-1
B_2A_DUL/D/13_W02
Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych
B_2A_W10, B_2A_W13C-2, C-3T-P-1, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/13_U01
Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej.
B_2A_U08, B_2A_U18, B_2A_U21C-3T-P-1, T-W-8, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/13_K01
Rozumie potrzebę zmniejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast.
B_2A_K01, B_2A_K03C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/13_W01
Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,5Student ma wiedzę opanowaną w stopniu większym niż minimalny z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
4,0Student ma wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
B_2A_DUL/D/13_W02
Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych
2,0Student nie zna zasad projektowania linii tramwajowych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowych
3,5Student ma opanowaną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowym w stopniu większym niż minimalny, orientuje się w stopniu podstawowym w nowych technologiach konstrukcji nawierzchni tramwajowych
4,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
4,5Student ma dobrą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/13_U01
Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej.
2,0Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej
3,0Student ma duże problemy przy sporządzaniu dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej
3,5Student bez większych problemów umie sporządzić projekt linii tramwajowej
4,0Student umie bezproblemowo sporządzić dokumentacje projektu linii tramwajowej, bez większych problemów sporządza siatkę i specyfikacje rozjazdów
4,5Student umie dobrze sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej
5,0Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/13_K01
Rozumie potrzebę zmniejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast.
2,0Student nie rozumie negatywnego oddziaływania ruchu indywidualnego (samochodowego) na terenie miast, nie widzi potrzeby zmniejszenia udziału tego rodzaju transportu
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę zmniejszenia roli transportu indywidualnego przy wykorzystaniu samochodów na terenie miast
3,5Student rozumie potrzebę minimalizacji transportu indywidualnego, rozumie związane z tym zagrożenia
4,0Student rozumie problemy związane transportem indywidualnym na terenie miast, rozumie potrzebę minimalizacji tego rodzaju transportu
4,5Student dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę minimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast
5,0Student bardzo dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę minimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast

Literatura podstawowa

  1. Wyszomirski O., Transport miejski. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010, 1
  2. Sambor A., Priorytety w ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Warszawa, 1999, 1
  3. Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKŁ, Warszawa, 1979, 1
  4. Starowicz W., Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007, 1
  5. -, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie., Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 2011, Dz.U.2011 nr 144 poz 859, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl

Literatura dodatkowa

  1. Kubalski J., Tory tramwajowe, WKŁ, Warszawa, 1978, 1
  2. -, Wytyczne techniczne projektowania budowy i utrzymania torów tramwajowych, MAGTiOŚ, Warszawa, 1983, -
  3. Podoski J., Transport w miastach, WKŁ, Warszawa, 1985, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia1
T-W-2Transport indywidualny na terenie miast1
T-W-3Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje1
T-W-4Środki komunikacji miejskiej2
T-W-5Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.1
T-W-6Nowe linie tramwajowe w Szczecinie i innych miastach w Polsce1
T-W-7Szczeciński szybki tramwaj jako przykład nowoczesnej komunikacji tramwajowej1
T-W-8Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro2
T-W-9Zasady kształtowania planu i profilu linii tramwajowych. Konstrukcje torowisk wydzielonych i wspólnych z konstrukcją nawierzchni ulicznych2
T-W-10Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra.1
T-W-11Priorytety dla komunikacji zbiorowej (autobusy i tramwaje) w sterowaniu ruchem1
T-W-12Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna praca studenta nad projektem poza zajęciami25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-3zaliczenie wykładu1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/D/13_W01Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
C-1Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast
Treści programoweT-W-2Transport indywidualny na terenie miast
T-W-3Układy przestrzenne miast - wpływ na komunikacje
T-W-5Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.
T-W-4Środki komunikacji miejskiej
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia
T-W-10Szybka komunikacja szynowa – koleje miejskie, kolej podziemna (metro). Podział i zasady kształtowania w planie i profilu. Metody drążenia tuneli. Kształty typowych tuneli metra.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych
3,5Student ma wiedzę opanowaną w stopniu większym niż minimalny z zakresu transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
4,0Student ma wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat transportu zbiorowego na terenach zurbanizowanych i aglomeracyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/D/13_W02Znajomość zasad projektowania linii tramwajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
C-3Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej
Treści programoweT-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.
T-W-8Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro
T-W-9Zasady kształtowania planu i profilu linii tramwajowych. Konstrukcje torowisk wydzielonych i wspólnych z konstrukcją nawierzchni ulicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad projektowania linii tramwajowych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowych
3,5Student ma opanowaną wiedzę na temat zasad projektowania linii tramwajowym w stopniu większym niż minimalny, orientuje się w stopniu podstawowym w nowych technologiach konstrukcji nawierzchni tramwajowych
4,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
4,5Student ma dobrą wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę z zakresu projektowania linii tramwajowych i nowych technologii stosowanych w konstrukcjach nawierzchni tramwajowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/D/13_U01Umie sporządzić dokumentacje techniczną linii tramwajowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Umiejętność sporządzenia projektu linii tramwajowej
Treści programoweT-P-1Projekt odcinka linii tramwajowej wraz z rozjazdami.
T-W-8Zasady projektowania i kształtowania systemów komunikacji miejskiej. Komunikacja tramwajowa w miastach. Tramwaj konwencjonalny, tramwaj pospieszny, premetro
T-W-9Zasady kształtowania planu i profilu linii tramwajowych. Konstrukcje torowisk wydzielonych i wspólnych z konstrukcją nawierzchni ulicznych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej
3,0Student ma duże problemy przy sporządzaniu dokumentacji technicznej projektu linii tramwajowej
3,5Student bez większych problemów umie sporządzić projekt linii tramwajowej
4,0Student umie bezproblemowo sporządzić dokumentacje projektu linii tramwajowej, bez większych problemów sporządza siatkę i specyfikacje rozjazdów
4,5Student umie dobrze sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej
5,0Student bardzo dobrze umie sporządzić dokumentacje projektową linii tramwajowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_DUL/D/13_K01Rozumie potrzebę zmniejszania udziału transportu indywidualnego na terenie miast.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu komunikacji miejskiej
C-1Zaznajomienie się z problematyką transportu zbiorowego na terenie miast
Treści programoweT-W-2Transport indywidualny na terenie miast
T-W-5Prędkości komunikacyjne i zdolności przewozowe różnych środków transportu komunikacji miejskiej.
T-W-1Transport na terenie zurbanizowanym – podstawowe pojęcia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie negatywnego oddziaływania ruchu indywidualnego (samochodowego) na terenie miast, nie widzi potrzeby zmniejszenia udziału tego rodzaju transportu
3,0Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę zmniejszenia roli transportu indywidualnego przy wykorzystaniu samochodów na terenie miast
3,5Student rozumie potrzebę minimalizacji transportu indywidualnego, rozumie związane z tym zagrożenia
4,0Student rozumie problemy związane transportem indywidualnym na terenie miast, rozumie potrzebę minimalizacji tego rodzaju transportu
4,5Student dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę minimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast
5,0Student bardzo dobrze rozumie problem transportu indywidualnego na terenie miast, rozumie potrzebę minimalizacji tego rodzaju transportu i poszukiwania nowych alternatywnych środków transportu na terenie miast