Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Mosty stalowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mosty stalowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo mostowe / Konstrukcje i obiekty inżynierii komunikacyjnej |
W-2 | Konstrukcje stalowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie rozszerzonej problematyki mostownictwa. |
C-2 | Rozszerzona znajomość zasad projektowania w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu mostu stalowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie ogólnego zakresu ćwiczeń. Omówienie tematów i zawartości projektu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów. | 2 |
T-P-2 | Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Przekrój poprzeczny mostu belkowego, określenie szerokości użytkowej. Rozstaw dźwigarów głównych, rozmieszczenie stężeń poprzecznych. | 2 |
T-P-3 | Podstawowe normy projektowe. Obciążenie ruchem dla obiektów mostowych. Założenia do obliczeń. | 2 |
T-P-4 | Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia. | 2 |
T-P-5 | Wprowadzenie do zasad obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Sprawdzenie rysunków wstępnych. | 2 |
T-P-6 | Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. | 2 |
T-P-7 | Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań. | 2 |
T-P-8 | Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Projektowanie przekrojów dźwigarów głównych (ULS). | 2 |
T-P-9 | Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Sprawdzenie zaawansowania projektu. | 2 |
T-P-10 | Zasady projektowania i sporządzania rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-11 | Omówienie części rysunkowej projektu. Sprawdzenie zaawansowania projektu. | 2 |
T-P-12 | Omówienie szczegółów konstrukcyjnych, zasad ułożyskowania i montażu urządzeń dylatacyjnych. | 2 |
T-P-13 | Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności. | 2 |
T-P-14 | Zajęcia konsultacyjne. Końcowa weryfikacja rysunków i projektu. | 2 |
T-P-15 | Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych. | 2 |
T-W-2 | Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego. | 2 |
T-W-3 | Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost. | 2 |
T-W-4 | Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych. | 2 |
T-W-5 | Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych. | 2 |
T-W-6 | Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki bezpieczeństwa dla stali, klasyfikacja przekrojów. | 2 |
T-W-7 | Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych. | 2 |
T-W-8 | Stateczność środników i pasów. Sprawdzian nr 1. | 2 |
T-W-9 | Projektowanie mostowych konstrukcji zespolonych. | 2 |
T-W-10 | Połączenia elementów konstrukcji stalowych. | 2 |
T-W-11 | Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe. | 2 |
T-W-12 | Kszałtowanie przęseł blachownicowych. | 2 |
T-W-13 | Projektowanie przęseł kratowych. | 2 |
T-W-14 | Przykłady budowy mostów stalowych. Sprawdzian nr 2. | 2 |
T-W-15 | Współczesne mosty skrzynkowe. Podsumowanie zajęć. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 16 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do podsumowania wiedzy | 14 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 30 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/11_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów stalowych i ich projektowania. | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W08, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-11, T-P-4, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/11_U01 Potrafi zaprojektować prosty most stalowy. | B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21 | — | — | C-2, C-3 | T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-P-4, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-12, T-P-2, T-P-6, T-P-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/11_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-15, T-P-14, T-P-13 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/11_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów stalowych i ich projektowania. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/11_U01 Potrafi zaprojektować prosty most stalowy. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/11_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984
- Karlikowski J. i in., Mosty zespolone stalowo-betonowe, WKŁ, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- Furtak K., Mosty zespolone, PWN, Warszawa, 1999
- Karlikowski J., Sturzbecher K., Mosty stalowe, Politechnika Poznańska, Poznań, 1993, Przewodnik do ćwiczeń projektowych