Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Hydraulika stosowana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika stosowana | ||
Specjalność | Budownictwo Hydrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowane wiadomości z przedmiotów: hydraulika i hydrologia (sem.2) oraz z sem. 6-tego: hydraulika/mech. cieczy i gazów |
W-2 | Znajomość zagadnień z PDW-4 budowle wodne/hydraulika stosowana |
W-3 | Opanowanie materiału z PDW-5 Regulacja stosunków wodnych/modelowanie przepływu w sieciach rzecznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zagadnień z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice. |
C-2 | Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. |
C-3 | Metody modelowania filtracji. |
C-4 | Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt z zakresu metofd komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych | 2 |
T-P-2 | Projekt w zakresie przepływów pod ciśnieniem (dla sieci wodociągowej) | 4 |
T-P-3 | Realizacja modelu ruchu ustalonego i nieustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczką" | 4 |
T-P-4 | Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczką | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody obliczeniowych w hydraulice | 1 |
T-W-2 | Podstawowe techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem i przepływów swobodnych | 1 |
T-W-3 | Metody obliczania krzywych spiętrzenia | 2 |
T-W-4 | Metody obliczania przepływów pod mostami i przez jazy | 2 |
T-W-5 | Modele hydrodynamiczne ruchu ustalonegoi i nieustalonego wody w rzekach i kanałach | 3 |
T-W-6 | Metody obliczania filtracji w ośrodkach porowatych | 2 |
T-W-7 | Metody modelowania filtracji przez wał przeciwpowodziowy i przez zaporę | 2 |
T-W-8 | Sposoby obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna praca w Laboratorium Komputerowym KBW i w domu | 11 |
A-P-3 | Obrona sprawozdań z projektów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Pogłębianie wiadomości z zakresu przedmiotu z pozycji literaturowych | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy |
M-2 | Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu) |
M-3 | Cwiczenia PROJEKTOWE: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy |
M-4 | Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnień omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na cwiczeniach projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/11_W01 Posiada orientację z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice. Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. Orientuje się w komputerowych sposobach obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna. | B_2A_W08, B_2A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/11_U01 Potrafi posługiwać się podstawowymi mrtodami obliczeniowymi w hydraulice. Potrafi korzystać z podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. Zna komputerowe modele ruchu rumowiska i badania stabilności dna i potrafi je zastosować w prostych aplikacjach. | B_2A_U07, B_2A_U10, B_2A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/11_K01 Ma opanowane podstawowe metody obliczeniowye występujace w hydraulice. Jest zorientowany w technikach modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. Jest zorientowany w możliwościach komputerowych modeli ruchu rumowiska, stabilności dna, procesów filtracji, itp. dla praktycznych zastosowań inżynierskich. | B_2A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/11_W01 Posiada orientację z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice. Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. Orientuje się w komputerowych sposobach obliczania ruchu rumowiska i badania stabilności dna. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/11_U01 Potrafi posługiwać się podstawowymi mrtodami obliczeniowymi w hydraulice. Potrafi korzystać z podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. Zna komputerowe modele ruchu rumowiska i badania stabilności dna i potrafi je zastosować w prostych aplikacjach. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych i aktywność na ćwiczeniach. Obrona trzech projektów na ocenę dostateczną. Zaliczenie dwu kolokwiów na ocenę dostateczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/11_K01 Ma opanowane podstawowe metody obliczeniowye występujace w hydraulice. Jest zorientowany w technikach modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod ciśnieniem, przepływów swobodnych i w ośrodkach porowatych. Jest zorientowany w możliwościach komputerowych modeli ruchu rumowiska, stabilności dna, procesów filtracji, itp. dla praktycznych zastosowań inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone dwa kolokwia na ocenę dostateczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Kubrak E. J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
- Burzyński, Granatowicz, Piwecki, Szymkiewicz, Metody numeryczne w hydraulice - Skrypt, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2001
Literatura dodatkowa
- Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, PWN, Warszawa, 1986
- Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004