Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Od land artu do eko-dizajnu. Przykłady działań wizualnych, arcihitektury krajobrazu inspirowane naturą | 3 |
T-W-2 | Tożsamość narodowa - styl narodowy. Studium przypadku: Zofia Stryjejeńska i środowisko Zakopiańskie. Fenomen Wystaw Światowych | 3 |
T-W-3 | Relacja sztuki i polityki. Wybrane przykłady | 3 |
T-W-4 | Język - element tożsamości i inspiracja dla kultury wizualnej | 3 |
T-W-5 | Nowe mitologie w dizajnie i w kulturze - czytanie znaków i symboli w pejzażu wizualnym | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problemtyce j i w sposób otwarty dostrzegać różne aspekty jej funkcjonowania. | 15 |
A-W-2 | Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/04-c_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego | B_2A_W16 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/04-3_U01 Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka). | B_2A_U26 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/04-3_K01 Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej | B_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_A/04-3_K02 Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych. | B_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/04-c_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, a także wzornictwa przemysłowego | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajeć oraz potrafi wykorzystać tą wiedzę w sposób przemyślany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
4,5 | Student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajeć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych zródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/04-3_U01 Student umiętnie rozpoznaje i interpretuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej w relacji do sfer rzeczywistości pozaartystycznej (np. ekologia, polityka). | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętnosci wykorzystywania zdobytych informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/04-3_K01 Student jest zdolny kreatywnie kształtować własną postawę projektową i planistyczną, jest chętny do czerpania inspiracji z posiadanej wiedzy pozatechnicznej | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w ograniczonym stopniu jest w stanie skorelować uzyskaną wiedzę z własną postawą projektową i planistyczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_A/04-3_K02 Student nabywa świadomość charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego w relacji do innych regionów, kręgów kulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się nieznaczną świadomością charakteru własnego otoczenia kulturowego i przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Rebis, Poznań, 2006
- Roland Barthes, Mitologie, Aletheia, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Javier Gimeno-Martinez, Design and National Identity, Bloomsbury, Londyn/Nowy Jork, 2016
- Dorota Folga- Januszewska, Mit i Zakopane, Bosz, Olszanica, 2006