Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie zarządzania
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,70,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi komputera.
W-2Podstawowa znajomość filozofii pracy w arkuszu kalkulacyjnym.
W-3Znajomość zagadnień związanych z technologią robót budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.4
T-L-2MathCad - środowisko wspomagające programowanie matematyczne.2
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.4
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.4
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.6
T-L-6Teoria zapasów - zagadnienie gazeciarza.2
T-L-7Budowanie modeli zjawisk w oparciu o zebrane dane.3
T-L-8Zasady typografii tekstu3
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji2
30
wykłady
T-W-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-W-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-W-3Zagadnienia transportowe.2
T-W-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)2
T-W-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).2
T-W-6Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).2
T-W-7Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.1
T-W-8Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.4
A-L-3Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.2
A-L-4Wykonanie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.4
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Opracowanie przydzielonych zadań4
A-W-3Zebranie literatury i opracowanie bibliografii do jednego z wybranych zagadnień omawianych na wykładach.2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/16_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
B_2A_W07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-9, T-L-8, T-L-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/16_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
B_2A_U07, B_2A_U23C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/16_K01
Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
B_2A_K06C-2, C-1, C-3T-L-5, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/16_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0Student wykazuje samodzielność. Poprawnie wykona zadanie podsumowujące na wyższą ocenę
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/16_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/16_K01
Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia, Helion, 2011, 9788324628629 / 978-83-246-2862-9
  2. Sebastian Wilczewski, MS Project 2007 i MS Project Server 2007. Efektywne zarządzanie projektami, Helion, 2008, 8324612122 / 83-246-1212-2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.4
T-L-2MathCad - środowisko wspomagające programowanie matematyczne.2
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.4
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.4
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.6
T-L-6Teoria zapasów - zagadnienie gazeciarza.2
T-L-7Budowanie modeli zjawisk w oparciu o zebrane dane.3
T-L-8Zasady typografii tekstu3
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego.2
T-W-2Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe.2
T-W-3Zagadnienia transportowe.2
T-W-4Wykorzystanie algorytmów sieciowych do obliczenia sprawności (przepustowości) sieci (np. sieci komunikacyjnej lub wodociągowej)2
T-W-5Badania operacyjne pomagające w ustaleniu kiedy i w jakiej ilości zamówić lub wyprodukować dany towar. (Teoria zapasów).2
T-W-6Modelowanie zjawisk w oparciu o obserwowane zmiany w czasie (analiza szeregów czasowych).2
T-W-7Narzędzia i zasady wspomagające tworzenie pozytywnego wizerunku dokumentu, prezentacji, pracy.1
T-W-8Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.4
A-L-3Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.2
A-L-4Wykonanie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.4
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Opracowanie przydzielonych zadań4
A-W-3Zebranie literatury i opracowanie bibliografii do jednego z wybranych zagadnień omawianych na wykładach.2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/16_W01Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji
T-L-8Zasady typografii tekstu
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0Student wykazuje samodzielność. Poprawnie wykona zadanie podsumowujące na wyższą ocenę
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/16_U01Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi.
T-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.
T-L-3Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada.
T-L-2MathCad - środowisko wspomagające programowanie matematyczne.
T-L-6Teoria zapasów - zagadnienie gazeciarza.
T-L-7Budowanie modeli zjawisk w oparciu o zebrane dane.
T-L-9Zasady tworzenia prezentacji
T-L-8Zasady typografii tekstu
T-L-4Analiza sprawności sieci (Algorytmy sieciowe). Symulacja w oparciu o MathCad i arkusz kalkulacyjny.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_TOB/D/16_K01Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-5Zarządzanie projektem przy użyciu Ms Project.
T-W-8Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0