Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką energooszczędnych i spełniających wymagania jakości środowiska wewnętrznego oraz dyrektywy EPBD rozwiązań instalacji HVAC |
C-2 | Zapoznanie studentów z problemami modernizacji instalacji grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (HVAC) |
C-3 | Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień modernizacji instalacji HVAC i jej przedstawienie |
C-4 | Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu inwentaryzacji i znalezienia optymalnej koncepcji modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczędności energii a także doboru podstawowych elementów służących poprawie efektywności energetycznej |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności działań modernizacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie i udokumentowanie dwóch różnych koncepcji projektowych modernizacji instalacji HVAC z zastosowaniem rozwiązań efektywnych energetycznie dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego | 20 |
T-P-2 | Analiza i studia wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania modernizacyjnego. Analiza ekologiczna. | 20 |
T-P-3 | Prezentacja ustna przyjętych koncepcji i analiz | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy - standardy energetyczne i instalacyjne w przeszłości i obecnie, komfort cieplny globalny i lokalny, jakość środowiska wewnętrznego, wskaźniki energetyczne,pojęcie sprawności systemowej w instalacjach, przepisy EPBD odnośnie efetywności energetycznej instalacji HVAC | 4 |
T-W-2 | Stany dynamiczne w ogrzewanym budynku i instalacji grzewczej | 2 |
T-W-3 | Instalacje niskotemperaturowe- ogrzewanie ścienne, podłogowe, sufitowe, aktywnie termicznie przegrody budowlane i niskotemperaturowe ogrzewania konwekcyjne | 10 |
T-W-4 | Rozwiązania hydrauliczne i regulacja w instalacji centralnego ogrzewania- rodzaje regulacji, sposoby realizacji, możliwości redukcji zużycia energii, ograniczenia. | 4 |
T-W-5 | Pomiar i monitoring zużycia energii jako czynniki sprzyjajace oszczędności energii | 2 |
T-W-6 | Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynku | 4 |
T-W-7 | Przykłady energooszczędnych rozwiązań instalacji grzewczych (c.o. i c.w.u.), wentylacyjnych i klimatyzacyjnych | 10 |
T-W-8 | Instalacje ciepłej wody użytkowej- możliwości osiągania oszczędności energii a wymagania higieniczne | 4 |
T-W-9 | Wysokosprawne, energooszczędne rozwiązania konwencjonalnych źródeł ciepła | 4 |
T-W-10 | Aspekty ekonomiczne i środowiskowe modernizacji instalacji w budynkach | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | zebranie dokumentacji dotyczącej analizowanego obiektu i jego oględziny (inspekcja on site), | 5 |
A-P-3 | praca indywidualna studentów dotycząca opracowania i analiz realizowana poza zajęciami | 34 |
A-P-4 | przygotowanie prezentacji | 6 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 45 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 13 |
A-W-3 | udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | z użyciem komputera |
M-4 | metoda projektów |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/06_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych | B_2A_W02, B_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1 |
B_2A_E/D/06_W02 Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC na środowisko naturalne | B_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/06_U01 Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC | B_2A_U16 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-3, M-4, M-5 | S-1 |
B_2A_E/D/06_U02 Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne | B_2A_U01, B_2A_U03, B_2A_U04, B_2A_U08, B_2A_U11, B_2A_U12 | — | — | C-3 | T-P-2, T-P-3 | M-3, M-5 | S-1 |
B_2A_E/D/06_U03 Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii | B_2A_U01, B_2A_U10 | — | — | C-5 | T-P-2 | M-3, M-4 | S-1 |
B_2A_E/D/06_U04 Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym | B_2A_U08, B_2A_U10, B_2A_U11, B_2A_U25 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/06_K01 Rozumie potrzebę działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowądzących do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne | B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K06, B_2A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-W-1, T-W-10 | M-1, M-2, M-5 | S-1 |
B_2A_E/D/06_K02 Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności podejmowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach | B_2A_K03, B_2A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/06_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy,funkcjonowania, regulacji instalacji HVAC oraz ich modernizacji pod kątem spełnienia wymogów efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego. Student zna rozwiązania energoszczędne stosowane w instalacjach grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym budowę, funkcjonowanie i możliwości regulacji,nie zna jednak wszystkich możliwych do wykorzystania działań modernizacyjnych w instalacjach HVAC służących poprawie efektywności energetycznej i jakości środowiska wewnętrznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/06_W02 Student posiada wiedzę w zakresie wpływu stosowanych rozwiązań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólne rozeznanie, lecz słabo ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu wpływu działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/06_U01 Student potrafi zidentyfikować źródła oszczędności energii w instalacjach HVAC | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdolność identyfikacji przynajmniej ok. 60% źródeł oszczędności energii w instalacjach HVAC | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/06_U02 Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu modernizacji pod kątem poprawy efektywności energetycznej wybranej instalacji HVAC i jej skutków ekonomicznych oraz wpływu na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student przygotował prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują braki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/06_U03 Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność przeprowadzania modernizacji instalacji HVAC pod kątem oszczedności energii | 2,0 | |
3,0 | Student samodzielnie zebrał dane i je przeanalizował lecz popełnił pewne błędy w zakresie ich oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/06_U04 Student potrafi dobrać podstawowe elementy systemu służące poprawie efektywności energetycznej instalacji HVAC , tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawił poprawną koncepcję projektową, poprawnie dobrał jej modernizowane komponenty ocenił aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy rozwiązania lecz zaprezentowane rozwiązanie nie jest optymalne i pozbawione niedociągnięć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/06_K01 Rozumie potrzebę działań modernizacyjnych w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowądzących do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę działań modernizacyjnych i aktalizacji wiedzy w tym zakresie w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/06_K02 Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności podejmowania działań w kierunku poprawy efektywności energetycznej instalacji HVAC w budynkach | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i konieczności działań modernizacyjnych pod kątem poprawy efektywności energetycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Albers J.i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
- Jadwiszczak P., Instalacje centralnego ogrzewania w procesie termomodernizacji budynków, Medium, Warszawa, 2013, 7-8/2013, artykuł w czasopiśmie Rynek Instalacyjny
- Jadwiszczak P., Modernizacja instalacji c.o. w budynkach po termomodernizacji, Medium, Warszawa, 2013, 10/2013, artykuł w czasopiśmie Rynek Instalacyjny
Literatura dodatkowa
- Henryk Krause i inni, TERMOMODERNIZACJA BUDYNKÓW dla poprawy jakości środowiska. Poradnik dla audytorów energetycznych, inspektorów środowiska, projektantów oraz zarządców budynków i obiektów budowlanych, Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2004