Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Dynamika gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dynamika gruntów | ||
Specjalność | Budownictwo Hydrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów I |
W-3 | Ukończony kurs z fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie i przykłady badań terenowych z wykorzystaniem technik sejsmicznych - interpretacja otrzymanych wyników | 10 |
T-A-2 | Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wytrzymałość gruntu | 4 |
T-W-2 | Modele podłoża gruntowego | 4 |
T-W-3 | Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe | 4 |
T-W-4 | Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie | 2 |
T-W-5 | Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża | 2 |
T-W-6 | Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej | 6 |
T-W-7 | Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle | 4 |
T-W-8 | Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle | 2 |
T-W-9 | Egzamin pisemny | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań | 3 |
A-A-3 | Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat | 5 |
A-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i studiowanie zalecanej literatury | 6 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji studenta podczas wypowiedzi ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/06_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu oceny wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych | B_2A_W01, B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/06_U01 Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | B_2A_U07, B_2A_U25 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/06_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie | B_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/06_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu oceny wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/06_U01 Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyszukać informacje w różnych źródłach w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/06_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Słabo rozumie potrzebę kształcenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Glazer Z., Mechanika gruntów, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1985
- Izbicki R.J., Mróż Z., Metody nośności granicznej w mechanice gruntów i skał, PWN, Warszawa, 1976
- Thiel K., Mechanika skał w inżynierii wodnej, PWN, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- Blake L.S. (Ed.), Civil Engineer`s Reference Book, Elsevier, 1989, 4th Edition, rozdz. 10
- Goodman R.E., Introduction to Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 1989, 2nd Edition
- Jaeger J.C.,Cook N.G.W.,Zimmerman R.W., Fundamentals of Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 2007, 4th Edition
- Pusch R., Rock Mechanics on a Geological Base, Elsevier, 1995
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Meyer Zygmunt, Cichocki Piotr, Analiza sprężystej płyty na palach z uwzględnieniem krzywej aproksymującej wyniki testów statycznych pali, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2017, 3/2017