Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo ogólne | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Jaworski <Rafal.Jaworski@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych – studia I stopnia |
W-2 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych – studia I stopnia |
W-3 | Ukończony kurs Mechaniki budowli – studia I stopnia |
W-4 | Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów – studia I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność stosowania przepisów technicznych i projektowania obiektów budowlanych w technologii lekkiego szkieletu drewnianego |
C-2 | Umiejętność kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt budynku drewnianego w technologii lekkiego szkieletu. Projekt obejmuje rysunki architektoniczno - konstrukcyjne, szczegóły budowlane oraz obliczenia wybranych elementów konstrukcyjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny rozwoju budownictwa drewnianego. Budynki drewniane o konstrukcji nawiązującej do rozwiązań tradycyjnych. Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego. Drewniane budownictwo pasywne. Lekki szkielet stalowy – alternatywa dla drewna. Wymagania i zalecenia ogólne w stosunku do budownictwa z drewna. Prefabrykowane systemy budownictwa drewnianego. | 8 |
T-W-2 | Technologie budownictwa szkieletowego. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. Podstawowe materiały. Zasady konstrukcyjno-wykonawcze. Posadowienie. Konstrukcja budynku: stropy, ściany, dachy, poszycie. Izolacje. Prefabrykowane wiązary kratowe. Rozmierzanie konstrukcji budynku. | 8 |
T-W-3 | Budynki wysokie. Zarys rozwoju budownictwa wysokiego. Ewolucja form architektonicznych. Układy konstrukcyjne. Kształtowanie konstrukcyjno-materiałowe. Wieżowce o konstrukcji stalowej, żelbetowej i mieszanej. Sztywność przestrzenna. Konstruowanie trzonów, stropy, fasady. System samowznoszącego deskowania ACS firmy PERI. Specyfika fundamentowania wieżowców. Zrównoważone budynki i miasta przyszłości. | 8 |
T-W-4 | Lekkie ściany osłonowe. Projektowanie i realizacja fasad strukturalnych; konstrukcje wsporcze, systemy strukturalnego szklenia. Dwupowłokowe ściany osłonowe. Stropodachy użytkowe i zielone; rozwiązania systemowe. Architektura high-tech. Budynki inteligentne. Rozwój technologii i systemów BI. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu | 19 |
A-P-3 | Zaliczenie projektu | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/08_W01 Zna wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego. | B_2A_W08, B_2A_W10, B_2A_W11, B_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/08_U01 Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu oraz pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł, dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania. | B_2A_U01, B_2A_U21 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/08_K01 Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie. | B_2A_K04, B_2A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/08_W01 Zna wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego. | 2,0 | |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu wymagania, zalecenia ogólne i zasady wykonawstwa małokubaturowych obiektów drewnianych oraz zagadnienia kształtowania konstrukcyjno – materiałowego budynków wysokich. Ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju budownictwa drewnianego i wysokiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/08_U01 Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu oraz pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł, dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować i wymiarować drewniane obiekty budowlane w technologii lekkiego szkieletu, ale popełnia błędy. Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/08_K01 Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie w dostatecznym stopniu wpływ działalności budowlanej na środowisko naturalne i człowieka w aspekcie zasad zrównoważonego rozwoju oraz konieczność ustawicznego samodzielnego uzupełniania i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bojęś A., Markiewicz P., Przeszklone ściany osłonowe, Archi-Plus, Kraków, 2008
- Kapela M., Sieczkowski J., Projektowanie konstrukcji budynków wielokondygnacyjnych, Oficyna PW, Warszawa, 2003
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
- Niezabitowska E., Budynek inteligentny., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2005
- Pawłowski A., Cała I., Budynki wysokie, Oficyna Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa, Kanadyjski szkieletowy dom drewniany, MURATOR, Warszawa, 1995
- Thallon R., Od piwnicy aż po dach, czyli ilustrowany poradnik projektowania i budowy szkieletowego domu drewnianego, MURATOR, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Nitka W., Wymagania techniczno-montażowe dla drewnianego budownictwa szkieletowego, Centrum Budownictwa Drewnianego, Gdańsk, 2010
- Matyskiewicz J., Konstrukcja budynków w szkielecie drewnianym, Amerykańsko-Polski Instytut Budownictwa, Gdańsk, 1995
- Mateja K., Nożyński W., Podlecki S., Projektowanie i wykonywanie domów mieszkalnych ze szkieletem drewnianym. System amerykańsko-kanadyjski w warunkach polskich, ATEXT, Warszawa-Gdańsk, 1996
- Meier U., Moderne Holzhäuser, Bruderverlag, Karlsruhe, 2001