Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)
Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykład monograficzny-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu technologii cyfrowych i ich zastosowania w budownictwie i architekturze obejmująca zagadnienia podstawowe dotyczące cyfrowych narzędzi projektowania systemu CAD/CAM/CAE i ich stosowania w zintegrowanym procesie projektowym (architekt/konstruktor).Wiedza ogólna obejmująca zagadnienia z zakresu inżynierskiego projektowania strukturalnego oraz materiałoznawstwa i inżynierii materiałowej oraz wiedza o środowisku i zrównoważonym rozwoju. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie absolwentów tak, aby mogli rozumieć i stosować technologie cyfrowe w procesach projektowych (architektoniczno-inżynierskich) i budowlanych (fabrykacja i realizacja) oraz rozumieć konieczność współpracy projektowej architekt/konstruktor już na wczesnym etapie powstawania projektu koncepcyjnego. |
C-2 | Poznanie nowych zagadnień warsztatowych otwierających II etap wykorzystywania narzędzi informatycznych, już nie tylko na etapie wspomagania działań twórczych, lecz wprost ich symulacji. |
C-3 | Poznanie skutków zastosowania cyfrowych narzędzi projektowania systemu CAD/CAM/CAE oraz nowego podejścia konceptualnego do budynku. Poznanie metod projektowania i powstawania formy w „przestrzeni” cyfrowej (form-making i form-finding) oraz relacji między tym co możliwe do narysowania, a środkami produkcji i wykonawstwem. |
C-4 | Uzyskanie potrzebnego kompendium wiedzy odnośnie podstawowych metod strukturalizowania form o powierzchni swobodnej (free surface) oraz form o złożonej geometrii poprzez tesselacje, konturowanie, rozwinięcia prostokreślne. Rapid protopyping (druk 3D) oraz cyfrowa fabrykacja oparta o roboty CNC i ich rola w procesie projektowym i realizacyjnym. |
C-5 | Poznanie roli konstruktora w procesie projektowania i fabrykacji obiektów budowlanych o złożonej geometrii oraz roli cyfrowych narzędzi MES w projektowaniu inżynierskim. |
C-6 | Poznanie możliwości imitowania przez procesy cyfrowe formotwórczych procesów naturalnych w celu zastosowania w projektowaniu obiektów nastawionych na efektywność ekologiczną. |
C-7 | Technologie cyfrowe a strategie zrównoważonego rozwoju środowiska zbudowanego i ochrony środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Nowe rozwiązania konceptualne i strukturalne w architekturze i budownictwie XXI w. Potrzeba integracji wiedzy konstruktora i architekta w procesie projektowym. | 1 |
T-W-2 | Projektowanie w przestrzeni cyfrowej - transfer technologii cyfrowych z przemysłu do budownictwa - narzędzia i metody projektowania i fabrykacji | 1 |
T-W-3 | Rola symulacji cyfrowych w projektowaniu efektywnych środowiskowo obiektów budowlanych | 1 |
T-W-4 | Powierzchnia cyfrowa - strukturalna "skóra" obiektu budowlanego. Potrzeba nowych materiałów i technik wznoszenia budowli. | 1 |
T-W-5 | Znane materiały budowlane użyte w nowy sposób - Gehry Technologies i warstwowe strukturalne "skóry" budowlane o złożonej geometrii | 1 |
T-W-6 | Struktury membranowe i nadmuchiwane dla obiektów o swobodnej geometrii. | 1 |
T-W-7 | Struktury prętowe o zmiennej geometrii oraz rRenesans drewna i struktury wyplatane. | 1 |
T-W-8 | Projektowanie morfogenetyczne strategią dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego | 1 |
T-W-9 | Performance strukturalny i środowiskowy obiektów budowlanych. | 1 |
T-W-10 | Obiekty projektowane cyfrowo i ich oddziaływanie kulturowe. Test. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do testu | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie testu i obecności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-03_W01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu. | B_3A_W01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-03_U01 Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Doktorat umie rozpoznawać jakich użyto cyfrowych narzędzi CAD/CAM/CAE w danym obiekcie budowlanym. Potrafi objaśniać i analizować budowle powstałe przy współudziale technologii cyfrowych. | B_3A_U05, B_3A_U10 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-03_K01 Doktorant rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego aktualizowania i uzupełnia wiedzy oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. Doktorant ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | B_3A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-03_W01 Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-03_U01 Doktorant potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Doktorat umie rozpoznawać jakich użyto cyfrowych narzędzi CAD/CAM/CAE w danym obiekcie budowlanym. Potrafi objaśniać i analizować budowle powstałe przy współudziale technologii cyfrowych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi pozyskiwać informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także potrafi rozpoznawać zastosowane narzędzia, objaśniać i analizować budowle powstałe przy współudziale technologii cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-03_K01 Doktorant rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego aktualizowania i uzupełnia wiedzy oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. Doktorant ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego aktualizowania i uzupełnia wiedzy oraz konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystyna Januszkiewicz, O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2010
- Branko Kolarevic, Architecture in Digital Age, New York and London, 2005
- AV Archivolta – cykl artykułów pt. Komputery i Architektura - roczniki 2012, 2013, 2014 www.archivolta.com także www.Akademia.edu
- Grzegorz Baliński, Krystyna Januszkiewicz, Digial Tectonic Design as a new Approach to Architectural Design Methodology, Procedia Engineering, 2016, No. 161, s. 1504-1508
- Krystyna Januszkiewicz, Natalia E. Paszkowska, Climate change adopted building envelope for the urban environment A new approach to architectural design, Go Green International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM 2016, 2016, Vol III, s. 515-522
- Karol Gracjan Kowalski, Krystyna Januszkiewicz, A parametric green architecture in urban space, a new approach to design environmentalfriendly buildings, International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Vienna, 2017, s. 735-742
- Krystyna Januszkiewicz , Karol Gracjan Kowalski, Parametric Architecture in the Urban Space, IOP Conf. Ser.:Mater. Sci.Eng. 245 052082, Prague, 2017, s. 1-10
- Nick Dunn, Digital Fabrication in Architecture, Laurence King Publishing, London, 2012
Literatura dodatkowa
- Krystyna Januszkiewicz, Shaping complex geometry with using ESO evolutionary digital optimization tools. A new approach to architectural design, 17 th International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Conference proceedings, Albena, 2017, Vol.17, No. 62, s. 749-756
- Krystyna Januszkiewicz, Karol G. Kowalski, A non-linear shaped architecture in urban space, 2017, No. 2, s. 5-11
- Krystyna Januszkiewicz, Constructing Non-Linear Shaping Envelops in Current Architecture, Procedia Engineering 161, Elsevier Science Direct, 2011, No. 161, s. 497–502
- Krystyna Januszkiewicz, Małgorzata Jarmusz, Envisioning Urban Farming for Food Security during the Climate Change Era. Vertical Farm within Highly Urbanized Areas, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci.Eng. 245 052094, 2017
- Krystyna Januszkiewicz, Michał Świtoń, Climate change and population mobility. Envisioning infrastructure to reduce disaster’s impact to cities, 17 th International Multidisciplinary Scientific Geoconference SGEM, Conference proceedings, Albena, 2017, Vol.17, s. 519-526