Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne materiały budowlane i betony:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne materiały budowlane i betony | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Łukowski <wbia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z dyscypliny naukowej budownictwo na poziomie studiów S2 lub jednolitych studiów magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do projektowania, oceny przydatności i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Modyfikacja materiału budowlanego jako podstawowy element kreowania rozwiązań materiałowych we współczensym budownictwie. Historyczne ujęcie modyfikacji i udoskonalania materiałów budowlanych – od metody prób i błędów do „tailor-made materials” Pojęcie kompozytu. Projektowanie i optymalizacja materiałów budowlanych. | 2 |
T-W-2 | Domieszki do zapraw i betonów. Potrzeby i rozwiązania. Podstawowe rodzaje domieszek; klasyfikacja i wymagania. Domieszki uplastyczniające i upłynniające: mechanizmy upłynniania, kierunki zastosowań, skuteczność. Typowe problemy i ich rozwiązania. Domieszki nowej generacji. Inne rodzaje domieszek. Efekty działania i zasady racjonalnego stosowania domieszek do zapraw i betonów. Domieszki zamiast wapna - za i przeciw; rozwiązanie alternatywne – koncepcja „wapna uszlachetnionego”. | 4 |
T-W-3 | Modyfikacja betonu polimerami. Betony polimerowo-cementowe. Betony impregnowane polimerami. Betony żywiczne | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie dodatków mineralnych do betonu. Dodatki obojętne i pucolanowe. | 2 |
T-W-5 | Włókna do betonów. Właściwości betonów ze zbrojeniem rozproszonym. | 2 |
T-W-6 | Nanotechnologia jako narzędzie modyfikacji materiałów budowlanych. | 4 |
T-W-7 | Przykłady nowoczesnych rozwiązań materiałowych uzyskiwanych na drodze modyfikacji materiałowej: BWW, betony auto-technologiczne, samonaprawialne, prześwitujące, materiały „inteligentne”, itd. | 2 |
T-W-8 | Wpływ zastosowanych modyfikacji na trwałość materiałów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie sprawozdań | 38 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Panel dyskusyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z egzaminu ustnego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena bieżąca sprawozdań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/C-04_W01 Doktorant poznaje metody projektowania modyfikowanych mieszanek oraz zaznajamia się z oceną przydatności i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach | B_3A_W02, B_3A_W03, B_3A_W01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/C-04_U01 Doktorant nabywa umiejętności projektowania modyfikowanych mieszanek. Doktorant nabywa umiejętności oceny przydatność i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach | B_3A_U03, B_3A_U01, B_3A_U05, B_3A_U08, B_3A_U10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/C-04_K01 Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań. | B_3A_K02, B_3A_K01, B_3A_K07 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/C-04_W01 Doktorant poznaje metody projektowania modyfikowanych mieszanek oraz zaznajamia się z oceną przydatności i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach | 2,0 | Doktorant nie zna w wystarczającym stopniu skutków działania modyfikatorów ani podstawowych zasad projektowania i doboru modyfikowanych materiałów budowlanych Doktorant nie zna w wystarczającym stopniu skutków działania modyfikatorów ani podstawowych zasad projektowania i doboru modyfikowanych materiałów budowlanych |
3,0 | Doktorant zna metody projektowania modyfikowanych mieszanek oraz potrafi dokonać doboru materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach | |
3,5 | Doktorant zna podstawowe mechanizmy działania modyfikatorów, metody projektowania modyfikowanych materiałów i zasady oceny ich przydatności | |
4,0 | Doktorant zna podstawowe mechanizmy działania modyfikatorów, metody projektowania modyfikowanych materiałów i zasady oceny ich przydatności | |
4,5 | Doktorant zna skutki współdziałania różnych modyfikatorów, metody określania wpływu modyfikacji na użyteczność materiałów i metody optymalizacji kompozytów budowlanych | |
5,0 | Doktorant zna mechanizmy i skutki współdziałania różnych modyfikatorów, metody oceny ich kompatybilności, zasady i metody przewidywania wpływu modyfikacji na właściwości kompozytów budowlanych oraz metody ich optymalizacji i oceny użyteczności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/C-04_U01 Doktorant nabywa umiejętności projektowania modyfikowanych mieszanek. Doktorant nabywa umiejętności oceny przydatność i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach | 2,0 | Doktorant nie potrafi sformułować założeń do projektowania modyfikowanego materiału budowlanego, nie wykazuje świadomości potrzeb współczesnego budownictwa w zakresie nowoczesnych materiałów ani potrzeby oceny ich przydatności |
3,0 | Doktorant wykazuje umiejętności projektowania modyfikowanych mieszanek. Doktorant ma świadomość potrzeby oceny przydatności i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach | |
3,5 | Doktorant potrafi zaprojektować skład jakościowy i ilościowy modyfikowanego materiału budowlanego wykorzystując wiedzę o działaniu modyfikatorów | |
4,0 | Doktorant potrafi wykorzystać znajomość mechanizmów działania modyfikatorów do zaprojektowania i oceny przydatności kompozytu budowlanego | |
4,5 | Doktorant potrafi zaprojektować skład modyfikowanego materiału budowlanego z uwzględnieniem wiedzy o współdziałaniu różnych modyfikatorów, potrafi dokonać optymalizacji materiałowej i ocenić użyteczność kompozytu budowlanego | |
5,0 | Doktorant potrafi określać i przewidywać skutki modyfikacji materiałów budowlanych, wykorzystując te umiejętności do projektowania i optymalizacji nowoczesnych kompozytów budowlanych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/C-04_K01 Doktorant nabywa kompetencji w działalności projektowej, rozumie konieczność ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań. | 2,0 | Doktorant nie rozumie potrzeby i nie wykazuje chęci uzupełniania i poszukiwania wiedzy oraz wykorzystania tej wiedzy i umiejętności do kreatywnego projektowania nowoczesnych materiałów budowlanych |
3,0 | Doktorant wykazuje kreatywność w działalności projektowej, ma świadomość ciągłego uzupełniania wiedzy i poszukiwania odpowiednich rozwiązań | |
3,5 | Doktorant potrafi uzupełniać wiedzę i wykorzystywać uzyskane informacje w procesie projektowania | |
4,0 | Doktorant wykazuje umiejętność formułowania opinii i praktycznego, kreatywnego wykorzystania wyników dyskusji w projektowaniu | |
4,5 | Doktorant wykazuje umiejętność sprawnego argumentowania i konstruktywnej dyskusji oraz współpracy w zespole | |
5,0 | Doktorant wykazuje umiejętność syntezy opinii i organizacji pracy zespołu |
Literatura podstawowa
- Czarnecki L., Betony żywiczne, Arkady, Warszawa, 1982
- Giergiczny Z., Rola popiołów lotnych w kształtowaniu właściwości współczesnych spoiw budowlanych i tworzyw cementowych, Monografia nr 325, Seria Inżynieria Lądowa, Politechnika Krakowska, Kraków, 2006
- Łukowski P., Domieszki do zapraw i betonów, Polski Cement, Kraków, 2003
- Łukowski P., Modyfikacja materiałowa betonu, Polski Cement, Kraków, 2016
- Nocuń-Wczelik W., Pył krzemionkowy, Polski Cement, Kraków, 2005
- Wybrane artykuły z czasopism naukowo-technicznych: „Archiwum Inżynierii”, „Cement, Wapno, Beton”