Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badawcze (seminarium):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badawcze (seminarium) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień na poziomie studiów S2 lub studiów jednolitych magisterskich. Zainteresowanie pracą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych nauk technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo. |
C-2 | Zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie planowania procesu badawczego oraz zastosowania metod badawczych. |
C-3 | Zrozumienie znaczenia modelu pracy naukowej i procesu badawczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Proces badawczy w naukach: pojęcie procesu badawczego, rodzaje badań naukowych, hipotezy badawcze, konstruowanie modelu. Etapy projektowania problemu badawczego: ustalenie i uzasadnienie problemu; analiza literatury przedmiotu; przyjęcie niezbędnych założeń lub twierdzeń; ustalenie metod roboczych obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję nowych metod; przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody badawczej. Problemowy sposób formowania rozdziałów rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji: rodzaje publikacji, abstract graficzny, sposoby prezentacji wyników badań, sposoby cytowania źródeł literaturowych, zasady zastrzegania własności intelektualnej. Przygotowanie prezentacji multimedialnej z zastosowanej metody badawczej w pracy doktorskiej i projektu badań. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Udział w seminarium | 15 |
A-S-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 30 |
A-S-3 | Przygotowanie prezentacji. | 15 |
A-S-4 | Przygotowanie tekstu publikacji do wybranego czasopisma | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Przygotowanie publikacji do wybranego czasopisma na podstawie pracy dyplomowej magisterskiej lub dotychczas wykonanych prac badawczych |
M-4 | Panel dyskusyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji oraz aktywności w panelu dyskusyjnym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej publikacji od strony technik pisania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-02_W01 Ma wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo. Wie jak rozwiązywać problemy badawcze. Potrafi przyjąć odpowiedni model pracy naukowej i przeprowadzić proces badawczy. | B_3A_W03, B_3A_W01, B_3A_W04 | — | C-3, C-2, C-1 | T-S-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-02_U01 Posiada umiejętności planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych. | B_3A_U01, B_3A_U02, B_3A_U09, B_3A_U08 | — | C-3, C-2, C-1 | T-S-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
B_3A_S3/B-02_K01 Docenia znaczenie prowadzenia badań naukowych, wyboru modelu pracy naukowej i procesu badawczego. | B_3A_K02, B_3A_K01, B_3A_K04 | — | C-3, C-2, C-1 | T-S-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-02_W01 Ma wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny budownictwo. Wie jak rozwiązywać problemy badawcze. Potrafi przyjąć odpowiedni model pracy naukowej i przeprowadzić proces badawczy. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje minimalną wiedzę z zakresu podstaw metodologicznych badań naukowych i metod badawczych stosowanych w naukach technicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-02_U01 Posiada umiejętności planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant w minimalnym stopniu posiada umiejętność planowania procesu badawczego oraz zastosowania odpowiednich metod badawczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_3A_S3/B-02_K01 Docenia znaczenie prowadzenia badań naukowych, wyboru modelu pracy naukowej i procesu badawczego. | 2,0 | |
3,0 | Docenia w sposób dostateczny znaczenie prowadzenia badan naukowych i procesu badawczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, DIFIN, Warszawa, 2005
- Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005, Wyd. 3 popr.
- Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Ossolineum, Wrocław, 1990
Literatura dodatkowa
- Kinita J., Szkice z teorii poznania naukowego, PWN, Warszawa, 1976
- Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk, 2005
- Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice, 2005