Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.1
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i państwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.1
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.1
T-W-4Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.1
T-W-5Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.1
T-W-6Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy i cykliczność, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.2
T-W-7Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.2
T-W-8Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę i popyt globalny.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych10
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie pracy na zadany temat10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3-_S3/C-18a_W01
Student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalającą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym.
B_3A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3-_S3/C-18a_U01
Student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne i posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia.
B_3A_U01, B_3A_U02, B_3A_U03C-1T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_3-_S3/C-18a_K01
Student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze.
B_3A_K02, B_3A_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3-_S3/C-18a_W01
Student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalającą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym.
2,0
3,0student opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3-_S3/C-18a_U01
Student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne i posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia.
2,0
3,0student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_3-_S3/C-18a_K01
Student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze.
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
  2. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Stwarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  4. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  5. Mankiw G.N., Taylor M., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2015
  6. Mankiw G.N., Taylor M., Makroekonomia, PWN, Warszawa, 2016
  7. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  8. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Marciniak S., Makro i mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.1
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i państwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.1
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.1
T-W-4Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.1
T-W-5Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.1
T-W-6Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy i cykliczność, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.2
T-W-7Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.2
T-W-8Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę i popyt globalny.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych10
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie pracy na zadany temat10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3-_S3/C-18a_W01Student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalającą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjnych w sektorze prywatnym i publicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i państwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.
T-W-4Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.
T-W-5Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.
T-W-6Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy i cykliczność, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3-_S3/C-18a_U01Student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne i posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
B_3A_U02Potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz opracowywać publikacje naukowe, z respektowaniem zasad poszanowania praw autorskich.
B_3A_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka.
Treści programoweT-W-8Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę i popyt globalny.
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.
T-W-7Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.
T-W-4Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.
T-W-6Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy i cykliczność, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.
T-W-5Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i państwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_3-_S3/C-18a_K01Student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyB_3A_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej.
B_3A_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka.
Treści programoweT-W-4Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.
T-W-5Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.
T-W-7Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.
T-W-8Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę i popyt globalny.
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaż. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i państwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.
T-W-6Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy i cykliczność, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0