Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Metody obliczeniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody obliczeniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Maryniak <Agata.Maryniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs matematyki
W-2Zaliczony kurs mechaniki ogólnej
W-3Zaliczony kurs wytrzymałości materiałów
W-4Zaliczony kurs mechaniki budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
C-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczenia statyczne płaskiej kratownicy za pomocą programu Robot.4
T-L-2Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.4
T-L-3Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).4
T-L-4Kolokwia 3x1godz.3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.1
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.8
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych9
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżace utrwalanie poznanego materiału15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny z kolokwiów obejmujących materiał poszczególnych działów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/06_W01
Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych.
BIE_1A_W01, BIE_1A_W06C-1T-L-3, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
BIE_1A_B/06_W02
Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji
BIE_1A_W14C-1T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/06_U01
Potrafi przeprowadzic analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych
BIE_1A_U04, BIE_1A_U03C-2, C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
BIE_1A_B/06_U02
Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki
BIE_1A_U06C-2T-L-1, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/06_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
BIE_1A_K04C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/06_W01
Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych.
2,0Nie zna i nie rozumie algorytmów podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych na przykładzie prostych układów.
3,0Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych na przykładzie prostych układów.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/06_W02
Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji
2,0Nie zna wybranych programów komputerowych wspomagających projektowanie konstrukcji w stopniu podstawowym.
3,0Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/06_U01
Potrafi przeprowadzic analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych
2,0Nie potrafi poprawnie przeprowadzić analizy statycznejkonstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych.
3,0Potrafi poprawnie przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych. Popełnia nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/06_U02
Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki
2,0Nie potrafi korzystać nawet z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymanych wyników.
3,0Potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/06_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski T., Nowak H., Mechanika budowli, WNT, Warszawa, 2001, seria Wspomaganie komputerowe CAD/CAM
  2. Cichoń C., Metody obliczeniowe. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2005
  3. Kosma Z., Metody numeryczne dla zastosowań inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2008
  4. Pietrzak J., Rakowski G., Wrześniwski K., Macierzowa analiza konstrukcji, PWN, Warszawa - Poznań, 1979
  5. Król K., Metoda elementów skończonych w obliczeniach konstrukcji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
  3. Szmelter J., Metody komputerowe w mechanice, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczenia statyczne płaskiej kratownicy za pomocą programu Robot.4
T-L-2Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.4
T-L-3Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).4
T-L-4Kolokwia 3x1godz.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.1
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.8
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych6
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych9
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżace utrwalanie poznanego materiału15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/06_W01Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
BIE_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
Treści programoweT-L-3Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny z kolokwiów obejmujących materiał poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie algorytmów podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych na przykładzie prostych układów.
3,0Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji prętowych na przykładzie prostych układów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/06_W02Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
Treści programoweT-L-2Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny z kolokwiów obejmujących materiał poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna wybranych programów komputerowych wspomagających projektowanie konstrukcji w stopniu podstawowym.
3,0Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/06_U01Potrafi przeprowadzic analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
BIE_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
C-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
Treści programoweT-L-2Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.
T-L-1Obliczenia statyczne płaskiej kratownicy za pomocą programu Robot.
T-L-3Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny z kolokwiów obejmujących materiał poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie przeprowadzić analizy statycznejkonstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych.
3,0Potrafi poprawnie przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych. Popełnia nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/06_U02Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
Treści programoweT-L-1Obliczenia statyczne płaskiej kratownicy za pomocą programu Robot.
T-L-3Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi korzystać nawet z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymanych wyników.
3,0Potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/06_K01Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
C-1Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych)
Treści programoweT-L-2Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych.
T-L-4Kolokwia 3x1godz.
T-W-2Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych.
T-L-1Obliczenia statyczne płaskiej kratownicy za pomocą programu Robot.
T-L-3Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot).
T-W-3Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Metoda różnic skończonych
T-W-1Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny z kolokwiów obejmujących materiał poszczególnych działów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0