Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informatyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informatyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
C-2Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy2
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a2
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr.2
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.2
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.2
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.2
T-L-7Całkowanie numeryczne2
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Klasyfikacja funkcji matematycznych i ich zastosowanie w zagadnieniach inżynierskich, definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.2
T-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.2
T-W-3Regresja liniowa i nieliniowa - metoda najmniejszych kwadratów.2
T-W-4Metoda Najmniejszych Kwadratów - aproksymacja do wielomianu.2
T-W-5Rozwiązywanie równań nieliniowych. Metoda stycznych, siecznych i bisekcji.2
T-W-6Całkowanie numeryczne.2
T-W-7Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania wyników danych.1
T-W-8Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maxymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów14
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń1
A-L-5Zaliczenie zajęć1
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Opracowanie zadań problemowych związanych z tematyką wykładów.5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-5Zaliczenie zajęć1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/04_W01
Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
BIE_1A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/04_U01
Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki.
BIE_1A_U05, BIE_1A_U14, BIE_1A_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/04_K01
Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia.
BIE_1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/04_W01
Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
2,0Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki.
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi.
3,5Student wykazuje samodzielność w doborze narzędzi do rozwiązywania zagadnień numerycznych. Dodatkowo zna funkcje MathCada do regresji liniowej, nieliniowej, aproksymacji.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać przydzielone zagadnienie z metod numerycznych w zakresie przedstawionym na wykładzie.
4,5Student wykazuje się samodzielnością w poszukiwania rozwiązania przydzielonego zagadnienia numerycznego. Rozszerza swoją wiedzę i umiejętności przy pomocy dostępnych podręczników.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie zagadnienie numeryczne do przedstawionego problemu. Potrafi opracować zagadnienie samodzielnie bez wykorzystania gotowych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/04_U01
Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki.
2,0
3,0Student wykonał samodzielnie wszystkie, zaplanowane zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/04_K01
Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia.
2,0
3,0Wykazuje pewną samodzielność.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Zenon, Macukow Bohdan, Wąsowski Janusz, Metody numeryczne wydanie siódme, WNT, 2006, 83-204-3075-5
  2. Ryszard Motyka, Dawid Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania, Helion, 2012, 9788324633371 / 978-83-246-3337-1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy2
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a2
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr.2
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.2
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.2
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.2
T-L-7Całkowanie numeryczne2
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Klasyfikacja funkcji matematycznych i ich zastosowanie w zagadnieniach inżynierskich, definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.2
T-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.2
T-W-3Regresja liniowa i nieliniowa - metoda najmniejszych kwadratów.2
T-W-4Metoda Najmniejszych Kwadratów - aproksymacja do wielomianu.2
T-W-5Rozwiązywanie równań nieliniowych. Metoda stycznych, siecznych i bisekcji.2
T-W-6Całkowanie numeryczne.2
T-W-7Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania wyników danych.1
T-W-8Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maxymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.1
T-W-9Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów14
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń1
A-L-5Zaliczenie zajęć1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Opracowanie zadań problemowych związanych z tematyką wykładów.5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
A-W-5Zaliczenie zajęć1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/04_W01Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
C-2Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie.
Treści programoweT-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.
T-W-3Regresja liniowa i nieliniowa - metoda najmniejszych kwadratów.
T-W-4Metoda Najmniejszych Kwadratów - aproksymacja do wielomianu.
T-W-5Rozwiązywanie równań nieliniowych. Metoda stycznych, siecznych i bisekcji.
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Klasyfikacja funkcji matematycznych i ich zastosowanie w zagadnieniach inżynierskich, definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.
T-W-6Całkowanie numeryczne.
T-W-7Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania wyników danych.
T-W-8Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maxymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr.
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.
T-L-7Całkowanie numeryczne
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki.
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi.
3,5Student wykazuje samodzielność w doborze narzędzi do rozwiązywania zagadnień numerycznych. Dodatkowo zna funkcje MathCada do regresji liniowej, nieliniowej, aproksymacji.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać przydzielone zagadnienie z metod numerycznych w zakresie przedstawionym na wykładzie.
4,5Student wykazuje się samodzielnością w poszukiwania rozwiązania przydzielonego zagadnienia numerycznego. Rozszerza swoją wiedzę i umiejętności przy pomocy dostępnych podręczników.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie zagadnienie numeryczne do przedstawionego problemu. Potrafi opracować zagadnienie samodzielnie bez wykorzystania gotowych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/04_U01Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
BIE_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
BIE_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
C-2Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr.
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.
T-L-7Całkowanie numeryczne
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonał samodzielnie wszystkie, zaplanowane zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/04_K01Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
C-2Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie.
Treści programoweT-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.
T-W-3Regresja liniowa i nieliniowa - metoda najmniejszych kwadratów.
T-W-4Metoda Najmniejszych Kwadratów - aproksymacja do wielomianu.
T-W-5Rozwiązywanie równań nieliniowych. Metoda stycznych, siecznych i bisekcji.
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Klasyfikacja funkcji matematycznych i ich zastosowanie w zagadnieniach inżynierskich, definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.
T-W-6Całkowanie numeryczne.
T-W-7Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania wyników danych.
T-W-8Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maxymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr.
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.
T-L-7Całkowanie numeryczne
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje pewną samodzielność.
3,5
4,0
4,5
5,0