Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,30,50zaliczenie
wykładyW1 15 0,70,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1fizyka, matematyka, mechanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie, powtórka podstawowych pojęć ze statyki.1
T-P-2Wyznaczanie MTN w belkach prostych3
T-P-3Wyznaczanie MTN w belkach Gerbera2
T-P-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych4
T-P-5Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi dla przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych2
T-P-6Kolokwia 3x13
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrztmałości materiałów. Naprężęnia, odkształcenia, prawo Hooke'a3
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych3
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera3
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych dla przekrojów z kształtowników walcowanych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-P-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń5
A-P-3Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów9
A-P-5Udział w kolokwiach 3x13
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału6
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/06-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
BIE_1A_W04, BIE_1A_W06C-1, C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
BIE_1A_C/06-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla przekrojów złozonych z kształtowników walcowanych
BIE_1A_W04C-3T-P-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/06-1_U01
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
BIE_1A_U04C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
BIE_1A_C/06-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
BIE_1A_U04C-3T-P-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05-1_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
BIE_1A_K04C-3, C-2T-W-3, T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-W-4, T-W-1, T-P-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/06-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
2,0
3,0zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/06-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla przekrojów złozonych z kształtowników walcowanych
2,0
3,0zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/06-1_U01
Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/06-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05-1_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  3. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  4. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  5. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  6. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  7. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie, powtórka podstawowych pojęć ze statyki.1
T-P-2Wyznaczanie MTN w belkach prostych3
T-P-3Wyznaczanie MTN w belkach Gerbera2
T-P-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych4
T-P-5Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi dla przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych2
T-P-6Kolokwia 3x13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrztmałości materiałów. Naprężęnia, odkształcenia, prawo Hooke'a3
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi1
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych3
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera3
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram4
T-W-6Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych dla przekrojów z kształtowników walcowanych1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach12
A-P-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń5
A-P-3Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów9
A-P-5Udział w kolokwiach 3x13
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/06-1_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
BIE_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie MTN w belkach prostych
T-P-3Wyznaczanie MTN w belkach Gerbera
T-P-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-P-1Wprowadzenie, powtórka podstawowych pojęć ze statyki.
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrztmałości materiałów. Naprężęnia, odkształcenia, prawo Hooke'a
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/06-1_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla przekrojów złozonych z kształtowników walcowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych
Treści programoweT-P-5Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi dla przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/06-1_U01Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie MTN w belkach prostych
T-P-3Wyznaczanie MTN w belkach Gerbera
T-P-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-P-1Wprowadzenie, powtórka podstawowych pojęć ze statyki.
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrztmałości materiałów. Naprężęnia, odkształcenia, prawo Hooke'a
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/06-1_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych
Treści programoweT-P-5Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi dla przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05-1_K01Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-W-3Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-P-1Wprowadzenie, powtórka podstawowych pojęć ze statyki.
T-W-2Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi
T-W-5Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
T-W-6Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych dla przekrojów z kształtowników walcowanych
T-P-4Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych
T-P-3Wyznaczanie MTN w belkach Gerbera
T-P-2Wyznaczanie MTN w belkach prostych
T-W-4Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera
T-W-1Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrztmałości materiałów. Naprężęnia, odkształcenia, prawo Hooke'a
T-P-5Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi dla przekrojów złożonych z kształtowników walcowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0