Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Architektura starożytnej Grecji i Rzymu. | 2 |
T-W-2 | Architektura romańska w Europie i Polsce | 2 |
T-W-3 | Architektura gotycka w Europie i Polsce | 2 |
T-W-4 | Renesans w Europie i Polsce | 2 |
T-W-5 | Barok w Europie i Polsce | 2 |
T-W-6 | Klasycyzm i secesja w Europie i Polsce | 2 |
T-W-7 | Architektura I połowy XX w. | 2 |
T-W-8 | Architektura XX w. Wiodące style i wybitni twórcy | 2 |
T-W-9 | Architektura współczesna kierunki i tendencje | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej | 36 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat. | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji multimedialnej na wybrany przez nich temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Preferowana tematyka - architektura współczesna oraz wybitne konstrukcje inżynierskie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/A/02-1_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | — | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
S_2A_N2/A/02-1_W02 Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | — | — | — | C-1 | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/A/02-1_U01 Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat. | — | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
S_2A_N2/A/02-1_U02 Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób. | — | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
S_2A_N2/A/02-1_U03 Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić. | S_2A_U01 | — | — | C-1 | — | — | — |
S_2A_N2/A/02-1_U04 Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich. | — | — | — | C-1 | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_N2/A/02-1_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | S_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/A/02-1_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | 2,0 | Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego. |
3,0 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu. | |
5,0 | Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu. | |
S_2A_N2/A/02-1_W02 Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | 2,0 | Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego. |
3,0 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu. | |
5,0 | Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/A/02-1_U01 Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację na zadany temat. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
S_2A_N2/A/02-1_U02 Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
S_2A_N2/A/02-1_U03 Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
S_2A_N2/A/02-1_U04 Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_N2/A/02-1_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | 2,0 | Student nieaktywny , nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Koch Wilfried, Style w architekturze, Klub "Świat Książki", Warszawa, 1996, ISBN 83-7129-288-0
- Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1988, ISBN 83-214-0578-9
- Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk, 1971
Literatura dodatkowa
- Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0