Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Monitoring i zarządzanie środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring i zarządzanie środowiskiem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,20,62egzamin
laboratoriaL2 18 0,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia i ekologia
W-2Gospodarka wodna i ochrona wód
W-3Hydrologia
W-4Inżynieria ochrony atmosfery
W-5Podstawy ochrony rodowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce
C-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych2
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska6
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości1
T-L-4Opracowywanie map akustycznych1
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce1
T-L-6Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego1
T-L-7Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe2
T-L-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska1
T-W-2Podział monitoringu środowiska1
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska1
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska1
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska1
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu1
T-W-7Struktura Państwowego Monitoringu Środowiska (bloki: presje, stan oraz oceny i prognozy)1
T-W-8Monitoring wód1
T-W-9Monitoring hałasu1
T-W-10Monitoring pól elektromagnetycznych1
T-W-11Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego1
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line1
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi1
T-W-14Monitoring promieniowania jonizującego1
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z zakresu wykonywanych zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Wykonanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń5
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego6
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
S-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/04_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
S_2A_W02C-3, C-1, C-6T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-14, T-W-7, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_N2/C/04_W02
Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
S_2A_W03C-3, C-5T-W-13, T-W-8, T-W-12, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_N2/C/04_W03
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
S_2A_W14C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-15, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/04_U01
Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
S_2A_U09C-6T-W-13, T-W-8, T-W-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_N2/C/04_U02
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
S_2A_U15C-3, C-4, C-5T-W-13, T-W-12, T-L-5M-1, M-2S-1
S_2A_N2/C/04_U03
Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
S_2A_U16C-3, C-4, C-6T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/04_K01
Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
S_2A_K02C-2, C-6T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_N2/C/04_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
S_2A_K03C-3, C-4, C-5, C-2T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_N2/C/04_K03
Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_K04C-5T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/04_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/C/04_W02
Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/C/04_W03
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/04_U01
Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/C/04_U02
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/C/04_U03
Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/04_K01
Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
2,0
3,0Student ma wyrobione w stopniu podstawowym poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/C/04_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_N2/C/04_K03
Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. http://www.gios.gov.pl/artykuly/podkategoria/3/panstwowy-monitoring-srodowiska, 22.09.2012, 2012
  2. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2010-2012, Warszawa, 2009
  3. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity - Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami)
  4. Praca zbiorowa, Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Szczecin, 2012
  5. Stan środowiska w Polsce - Sygnały 2011, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  6. Obliczania wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe. Ekspertyza wykonana na zamówienie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Warszawa, 2006
  7. Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
  8. Kwiatkowska-Malina J., Monitoring środowiska przyrodniczego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Dojlido J. (red.), Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
  2. Szczepaniak S., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych2
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska6
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości1
T-L-4Opracowywanie map akustycznych1
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce1
T-L-6Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego1
T-L-7Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe2
T-L-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska1
T-W-2Podział monitoringu środowiska1
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska1
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska1
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska1
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu1
T-W-7Struktura Państwowego Monitoringu Środowiska (bloki: presje, stan oraz oceny i prognozy)1
T-W-8Monitoring wód1
T-W-9Monitoring hałasu1
T-W-10Monitoring pól elektromagnetycznych1
T-W-11Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego1
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line1
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi1
T-W-14Monitoring promieniowania jonizującego1
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z zakresu wykonywanych zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Wykonanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego6
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_W01Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-1Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-11Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-8Monitoring wód
T-W-9Monitoring hałasu
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie
T-W-14Monitoring promieniowania jonizującego
T-W-7Struktura Państwowego Monitoringu Środowiska (bloki: presje, stan oraz oceny i prognozy)
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska
T-W-10Monitoring pól elektromagnetycznych
T-W-2Podział monitoringu środowiska
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-4Opracowywanie map akustycznych
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-6Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
T-L-7Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_W02Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-8Monitoring wód
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_W03Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-1Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_U01Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-8Monitoring wód
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_U02Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii środowiska w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_U03Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U16Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_K01Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobione w stopniu podstawowym poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_K02Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
Treści programoweT-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/C/04_K03Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0