Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe

Sylabus przedmiotu Efektywność inwestycji budowlanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Efektywność inwestycji budowlanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie.2
T-W-2Inwestycje, ich wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Studium wykonalności inwestycji. Biznesplan.2
T-W-3Analiza źródeł finansowania inwestycji. Partnerstwo publiczno-prywatne. Finansowanie a opłacalność inwestycji - dźwignia finansowa. Koszt pozyskania kapitału.2
T-W-4Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych.3
T-W-5Pojęcie przepływów pieniężnych. CASH FLOW inwestycji. Wartośc pieniądza w czasie, stopa procentowa a dyskontowa.2
T-W-6Analiza finansowa a ekonomiczna. Efekty społeczne projektu. Analiza ABC.2
T-W-7Metody oceny efektywności inwestycji (metody statyczne i dynamiczne).2
T-W-8Analiza ryzka projektu: identyfikacja, pomiar, narzędzia minimalizacji, strategie, analiza wrażliwości, analiza scenariuszy.2
T-W-9Zaliczenie pisemne wykładów1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/05-2_W01
Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami z zakresu inżynierii środowiska i budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz organizacji procesu inwestycyjnego
S_2A_W07C-1T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/05-2_U01
Student potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięcia z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka z punktu widzenia ekonomiki przedsiębiorstwa.
S_2A_U22C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/A/05-2_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
S_2A_K05C-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/05-2_W01
Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami z zakresu inżynierii środowiska i budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz organizacji procesu inwestycyjnego
2,0
3,0Potrafi objaśnić poszczególne etapy procesu inwestycyjnego, zna pojęcie rachunku efektywności inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/05-2_U01
Student potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięcia z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka z punktu widzenia ekonomiki przedsiębiorstwa.
2,0
3,0Potrafi zastosować wybrane metody do oceny efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwzięcia budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/A/05-2_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
2,0
3,0Jest kreatywny i ma świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dziworska K., Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Minasowicz A., Efektywność i zarządzanie finansami w budownictwie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, 2009
  3. Kietliński W., Proces inwestycyjny w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  4. Rogowski W, Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Pawlak Z, Biznesplan. Zastosowania i przykłady., Poltex, Warszawa, 2005
  2. Głodek Z., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie.2
T-W-2Inwestycje, ich wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Studium wykonalności inwestycji. Biznesplan.2
T-W-3Analiza źródeł finansowania inwestycji. Partnerstwo publiczno-prywatne. Finansowanie a opłacalność inwestycji - dźwignia finansowa. Koszt pozyskania kapitału.2
T-W-4Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych.3
T-W-5Pojęcie przepływów pieniężnych. CASH FLOW inwestycji. Wartośc pieniądza w czasie, stopa procentowa a dyskontowa.2
T-W-6Analiza finansowa a ekonomiczna. Efekty społeczne projektu. Analiza ABC.2
T-W-7Metody oceny efektywności inwestycji (metody statyczne i dynamiczne).2
T-W-8Analiza ryzka projektu: identyfikacja, pomiar, narzędzia minimalizacji, strategie, analiza wrażliwości, analiza scenariuszy.2
T-W-9Zaliczenie pisemne wykładów1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/05-2_W01Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami z zakresu inżynierii środowiska i budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz organizacji procesu inwestycyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami z zakresu inżynierii środowiska i budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz organizacji procesu inwestycyjnego i kosztorysowania
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.
Treści programoweT-W-4Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych.
T-W-2Inwestycje, ich wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Studium wykonalności inwestycji. Biznesplan.
T-W-9Zaliczenie pisemne wykładów
T-W-3Analiza źródeł finansowania inwestycji. Partnerstwo publiczno-prywatne. Finansowanie a opłacalność inwestycji - dźwignia finansowa. Koszt pozyskania kapitału.
T-W-6Analiza finansowa a ekonomiczna. Efekty społeczne projektu. Analiza ABC.
T-W-1Sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. rentowność, płynność, zadłużenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi objaśnić poszczególne etapy procesu inwestycyjnego, zna pojęcie rachunku efektywności inwestycji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/05-2_U01Student potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięcia z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka z punktu widzenia ekonomiki przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U22Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i wdrożyć odpowiednie działania korygujące; potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.
Treści programoweT-W-5Pojęcie przepływów pieniężnych. CASH FLOW inwestycji. Wartośc pieniądza w czasie, stopa procentowa a dyskontowa.
T-W-7Metody oceny efektywności inwestycji (metody statyczne i dynamiczne).
T-W-8Analiza ryzka projektu: identyfikacja, pomiar, narzędzia minimalizacji, strategie, analiza wrażliwości, analiza scenariuszy.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować wybrane metody do oceny efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwzięcia budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_N2/A/05-2_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest kreatywny i ma świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0