Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Uwarunkowania prawne gosp. wod.-ściek.:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uwarunkowania prawne gosp. wod.-ściek. | ||
Specjalność | Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie kursu "Prawo budowlane i środowiskowe" |
W-2 | Wykonanie projektu oczyszczalni ścieków lub sieci wod - kan dla osiedla. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procedurą oceny oddziaływania na środowisko, uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, decyzji wodnoprawnej oraz decyzji o pozwoleniu na budowę dla inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podsawowymi uwarunkowaniami prawnymi gospodarki wodno - ściekowej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji administracyjnych oraz innych uzgodnień wymaganych w procedurze pozwolenia na budowę inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia _ oczyszczalni ścieków lub budowy sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 5 |
T-P-2 | Informacja o Przedsięwzięciu - wykonanie załącznika do wniosku o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego | 1 |
T-P-3 | Wykonanie operatu wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków i wykonanie urządzenia wodnego - wylotu ścieków oczyszczonych | 5 |
T-P-4 | Korzystanie z internetowych baz danych dotyczących ochrony środowiska | 3 |
T-P-5 | Wypełnienie wniosków uzgodnień niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę inwestycji | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Decyzje administracyjne oraz inne uzgodnienia niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej | 1 |
T-W-2 | Podstępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko inwestycji | 4 |
T-W-3 | Decyzja o warunkach zabudowy | 1 |
T-W-4 | Postępowanie wodnoprawne, operat wodnoprawny | 4 |
T-W-5 | Pozwolenie na budowę | 2 |
T-W-6 | Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków | 1 |
T-W-7 | Prawne aspekty odprowadzania ścieków opadowych | 1 |
T-W-8 | Fundusze na inwestycje z zakresu ochrony środowiska | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia | 9 |
A-P-3 | Wykonanie Informacji o Przedsięwzięciu | 3 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-5 | Wykonanie operatu wodnoprawnego | 9 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 4 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykłąd problemowy, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test - zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/6_W01 Zna dostępne technologie chroniące środowisko z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Zna zasady przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej. | S_2A_W03, S_2A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/6_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych dostępnych w internecie oraz innych źródeł informacji dotyczących warunków uzyskania poszczególnych decyzji administracyjnych oraz wpływu inwestycji na środowisko. Student potrafi analizować zebrany materiał, wyciągać wnioski, proponować rozwiązania chroniące środowisko wyczerpujące wymagania prawne; potrafi uzasadniać celowość zastosowanych rozwiązań. | S_2A_U01, S_2A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/6_K01 Student rozumie wpływ na środowisko, wpływ na ład przestrzenny oraz wpływ na gospodarkę wodną realizacji inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Student ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. | S_2A_K04, S_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/6_W01 Zna dostępne technologie chroniące środowisko z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Zna zasady przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i środowiskowych uwarunkowań działalności inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w zakrsie podstawowym opanował uwarunkowania prawne gospodarki wodno - ściekowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/6_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych dostępnych w internecie oraz innych źródeł informacji dotyczących warunków uzyskania poszczególnych decyzji administracyjnych oraz wpływu inwestycji na środowisko. Student potrafi analizować zebrany materiał, wyciągać wnioski, proponować rozwiązania chroniące środowisko wyczerpujące wymagania prawne; potrafi uzasadniać celowość zastosowanych rozwiązań. | 2,0 | |
3,0 | Projekt wykonany samodzielnie, kompletny .Projekt zawiera błędy, odnosi się tylko do podstawowych aspektów gospodarki wodno - ściekowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/6_K01 Student rozumie wpływ na środowisko, wpływ na ład przestrzenny oraz wpływ na gospodarkę wodną realizacji inwestycji z zakresu gospodarki wodno - ściekowej. Student ma świadomość konieczności realizowania zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student podczas zajęć jest bierny, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się mały stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- USTAWA z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, Dz.U. 2001 Nr 115 poz. 1229, z późniejszymi zmianami, 2011
- USTAWA z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, Dz. U. z 2013 r. poz. 21, 888, 1238., z późniejszymi zmianami, 2011
- USTAWA z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, z późniejszymi zmianami, 2014
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska, z późniejszymi zmianami, 2011