Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Metody numeryczne i elementy programowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody numeryczne i elementy programowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wstępne informacje o zasadach programowania i istniejacych pakietach oprogramowania numerycznego. Ogólna znajomość analizy matematycznej, algebry liniowej wraz z geometrią analityczną |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe. | 3 |
T-S-2 | Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola. | 5 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody rozwiązywania równań nieliniowych | 1 |
T-W-2 | Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych | 2 |
T-W-3 | Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera) | 2 |
T-W-4 | Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów. | 2 |
T-W-5 | Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO). | 4 |
T-W-6 | Egzamin | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zjęciach | 8 |
A-S-2 | Przygotowanie do zajeć i wykonanie sprawozdań na zaliczenie Seminarium | 18 |
A-S-3 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 12 |
A-W-1 | Studiowanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-1 | Seminarium i pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów |
S-1 | Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-10_W01 Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej | ISR_3-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
ISR_3-_S3/C-10_W02 zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania. | ISR_3-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-10_U01 Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej. | ISR_3-_U08 | — | C-2 | T-S-1, T-S-2, T-W-4 | M-1, M-1 | S-3, S-1 |
ISR_3-_S3/C-10_U02 potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym. | ISR_3-_U08 | — | C-2 | T-S-1, T-S-2 | M-1, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-10_K01 rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu | ISR_3-_K01 | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-1 | S-1, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-10_W01 Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę o metodach numerycznych stosowanych dla wybranych zagadnień obliczeniowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ISR_3-_S3/C-10_W02 zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w prosty sposób opisać daną metodę numeryczną bez wiedzy o jej podstawach matematycznych i fizycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-10_U01 Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać zaledwie kilka metod rozwiązania zadanego problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ISR_3-_S3/C-10_U02 potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym. | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje proste wyniki badań bez umiejętnośći ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-10_K01 rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wskazuje metody numeryczne rozwiązania podanych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 2015, 7
- Krzyżanowski P., Obliczenia inżynierskie i naukowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1
- Kącki E., Romanowicz A., Małolepszy A., Metody numeryczne dla inżynierów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi, Łodż, 2005
Literatura dodatkowa
- The MathWorks, Inc., Matlab R18a Primer, The MathWorks, Inc., Natick, MA 01760-2098, 2018, Dokumentacja Matlaba i jrgo Toolbox-ów, www.mathworks.com