Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Metody numeryczne i elementy programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Metody numeryczne i elementy programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS4 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wstępne informacje o zasadach programowania i istniejacych pakietach oprogramowania numerycznego. Ogólna znajomość analizy matematycznej, algebry liniowej wraz z geometrią analityczną

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.3
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.5
8
wykłady
T-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych1
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych2
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)2
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.2
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).4
T-W-6Egzamin1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zjęciach8
A-S-2Przygotowanie do zajeć i wykonanie sprawozdań na zaliczenie Seminarium18
A-S-3Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach12
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Udział w egzaminie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-10_W01
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej
ISR_3-_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1
ISR_3-_S3/C-10_W02
zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania.
ISR_3-_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-10_U01
Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej.
ISR_3-_U08C-2T-S-1, T-S-2, T-W-4M-1, M-1S-3, S-1
ISR_3-_S3/C-10_U02
potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym.
ISR_3-_U08C-2T-S-1, T-S-2M-1, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-10_K01
rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu
ISR_3-_K01C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-1S-1, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-10_W01
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o metodach numerycznych stosowanych dla wybranych zagadnień obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/C-10_W02
zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania.
2,0
3,0Student potrafi w prosty sposób opisać daną metodę numeryczną bez wiedzy o jej podstawach matematycznych i fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-10_U01
Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej.
2,0
3,0Student potrafi dobrać zaledwie kilka metod rozwiązania zadanego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/C-10_U02
potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym.
2,0
3,0Student interpretuje proste wyniki badań bez umiejętnośći ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-10_K01
rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje metody numeryczne rozwiązania podanych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 2015, 7
  2. Krzyżanowski P., Obliczenia inżynierskie i naukowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1
  3. Kącki E., Romanowicz A., Małolepszy A., Metody numeryczne dla inżynierów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi, Łodż, 2005

Literatura dodatkowa

  1. The MathWorks, Inc., Matlab R18a Primer, The MathWorks, Inc., Natick, MA 01760-2098, 2018, Dokumentacja Matlaba i jrgo Toolbox-ów, www.mathworks.com

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.3
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.5
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych1
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych2
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)2
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.2
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).4
T-W-6Egzamin1
12

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zjęciach8
A-S-2Przygotowanie do zajeć i wykonanie sprawozdań na zaliczenie Seminarium18
A-S-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach12
A-W-1Studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Udział w egzaminie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_W01Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod obliczeniowych w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień fizyki matematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej
Treści programoweT-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę o metodach numerycznych stosowanych dla wybranych zagadnień obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_W02zna podstawy technik obliczeniowych dla układów równań różniczkowych i oprogramowania w zakresie zrozwiązywania złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o te równania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczacej podstawowych metod numerycznych w zakresie wyznaczania rozwiazań prostych zagadnień fizyki matematycznej
Treści programoweT-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w prosty sposób opisać daną metodę numeryczną bez wiedzy o jej podstawach matematycznych i fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_U01Potrafi dobrać odpowiednią metodę rozwiązania i ją zrealizować dla podstawowych zagadnień fizyki matematycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych
Treści programoweT-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać zaledwie kilka metod rozwiązania zadanego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_U02potrafi wykorzystywać narzędzia i metody numeryczne do rozwiązywania wybranych zagadnień z różnych dziedzin inżynierii środowiska oraz problemów o charakterze praktycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych
Treści programoweT-S-1Opracowanie wybranego zagadnienia obliczeniowego z zakresu aproksymacjii funkcji, całkowania i różniczkowania numerycznego lub rozwiązanie zagadnienia definiowanego przez zwyczajne równanie rózniczkowe.
T-S-2Zastosowanie techniki MRS/MES/MEO dla wybranych zagadnień z zakresu analizy pola prędkości w zagadnieniach fizyki pola.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń seminaryjnych
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje proste wyniki badań bez umiejętnośći ich efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-10_K01rozumie znaczenie metod numerycznych i ich zastosowań w badaniach naukowych i działalności gospodarczej oraz potrzebę przedstawiania laikom wybranych rozwiązań z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności w zakresie wyboru i zastosowania metod rozwiazywania bardziej złożonych zagadnień fizyki pola w oparciu o metody stosowane dla układów równań różniczkowych cząstkowych
Treści programoweT-W-1Metody rozwiązywania równań nieliniowych
T-W-3Zagadnienia interpolacji i aproksymacji (wielomianowej, trygonometrycznej, transformacja Fouriera)
T-W-4Numeryczne całkowanie i różniczkowanie. Metody numerycznego rozwiazywania różniczkowych równań zwyczajnych i ich układów.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych, wynikających z równań fizyki pola oraz metod aproksymacyjnych
T-W-5Cząstkowe równania różniczkowe w zagadnieniach fizyki pola – definiowanie problemów obliczeniowych i metody ich rozwiązania (MRS, MES i MEO).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-1Seminarium i pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów
S-1Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań i zadań domowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wskazuje metody numeryczne rozwiązania podanych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0