Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informacji przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy geodezji |
W-2 | Podstawy informatyki |
W-3 | Podstawy fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozbudowanie świadomości o dynamice zmieniających się technologiach dotyczących informacji przestrzennej |
C-2 | Zaznajomienie się z budową i możliwościami działania systemów informacji przestrzennej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Objaśnienia treści i struktury map wielkoskalowych | 2 |
T-A-2 | Przegląd źródeł danych dla systemów informacji przestrzennej | 2 |
T-A-3 | Przetwarzanie danych przestrzennych w środowisku QGIS | 2 |
T-A-4 | Zapoznanie się ze standardami wymiany danych przestrzennych, praca z bazami danych | 2 |
T-A-5 | Analizy danych przestrzennych | 4 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota systemów informacji przestrzennej, charakteryustyka map wektorowych | 1 |
T-W-2 | Powierzchnie odniesienia, odwzorowania, układy współrzędnych | 1 |
T-W-3 | Modele danych przestrzennych | 1 |
T-W-4 | Relacje topologiczne obiektów, organizacja danych przestrzennych | 1 |
T-W-5 | Metody prezentacji dsanych przestrzennych, akty prawneregulujące SIP | 1 |
T-W-6 | Analizy danych przestrzennych | 1 |
T-W-7 | Zastosowania numerycznego modelu terenu | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 12 |
A-A-2 | Samodzielne zanalizy zagadnień programowych | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-A-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena poprawności wykonania poszczególnych zadań |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-11_W01 Doktorant rozumie konieczność stosowania rozwiązań SIP w swojej branży | ISR_3-_W02, ISR_3-_W01 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-11_U01 Umie dobierać narzędzia SIP dla wyszukania danych | ISR_3-_U01, ISR_3-_U08, ISR_3-_U03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISR_3-_S3/C-11_K01 Doktorant ma świadomość konieczności rozwoju systemów informacji przestrzennej oraz zastosowanai ich w różnych dziedzinach | ISR_3-_K01, ISR_3-_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-11_W01 Doktorant rozumie konieczność stosowania rozwiązań SIP w swojej branży | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie założenia systemów i zna ich możliwości do zastosowania w praktyce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-11_U01 Umie dobierać narzędzia SIP dla wyszukania danych | 2,0 | |
3,0 | Umie zastosować odpowiednie narzędzia analizy danych przestrzennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISR_3-_S3/C-11_K01 Doktorant ma świadomość konieczności rozwoju systemów informacji przestrzennej oraz zastosowanai ich w różnych dziedzinach | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę optymalizacji naukowej za pomocą nowoczesnych technik komputerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Iwańczak B., Quantum GIS: tworzenie i analiza map, Helion, Gliwice, 2013
Literatura dodatkowa
- Bielecka E., Systemy informacji geograficznej: teorai i zastosowania, Wyd. Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa, 2006