Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Systemy informacji przestrzennej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy geodezji
W-2Podstawy informatyki
W-3Podstawy fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozbudowanie świadomości o dynamice zmieniających się technologiach dotyczących informacji przestrzennej
C-2Zaznajomienie się z budową i możliwościami działania systemów informacji przestrzennej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Objaśnienia treści i struktury map wielkoskalowych2
T-A-2Przegląd źródeł danych dla systemów informacji przestrzennej2
T-A-3Przetwarzanie danych przestrzennych w środowisku QGIS2
T-A-4Zapoznanie się ze standardami wymiany danych przestrzennych, praca z bazami danych2
T-A-5Analizy danych przestrzennych4
12
wykłady
T-W-1Istota systemów informacji przestrzennej, charakteryustyka map wektorowych1
T-W-2Powierzchnie odniesienia, odwzorowania, układy współrzędnych1
T-W-3Modele danych przestrzennych1
T-W-4Relacje topologiczne obiektów, organizacja danych przestrzennych1
T-W-5Metody prezentacji dsanych przestrzennych, akty prawneregulujące SIP1
T-W-6Analizy danych przestrzennych1
T-W-7Zastosowania numerycznego modelu terenu2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach12
A-A-2Samodzielne zanalizy zagadnień programowych10
A-A-3Udział w konsultacjach6
A-A-4Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena poprawności wykonania poszczególnych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-11_W01
Doktorant rozumie konieczność stosowania rozwiązań SIP w swojej branży
ISR_3-_W02, ISR_3-_W01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-11_U01
Umie dobierać narzędzia SIP dla wyszukania danych
ISR_3-_U01, ISR_3-_U08, ISR_3-_U03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-11_K01
Doktorant ma świadomość konieczności rozwoju systemów informacji przestrzennej oraz zastosowanai ich w różnych dziedzinach
ISR_3-_K01, ISR_3-_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-11_W01
Doktorant rozumie konieczność stosowania rozwiązań SIP w swojej branży
2,0
3,0Doktorant rozumie założenia systemów i zna ich możliwości do zastosowania w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-11_U01
Umie dobierać narzędzia SIP dla wyszukania danych
2,0
3,0Umie zastosować odpowiednie narzędzia analizy danych przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-11_K01
Doktorant ma świadomość konieczności rozwoju systemów informacji przestrzennej oraz zastosowanai ich w różnych dziedzinach
2,0
3,0Rozumie potrzebę optymalizacji naukowej za pomocą nowoczesnych technik komputerowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Iwańczak B., Quantum GIS: tworzenie i analiza map, Helion, Gliwice, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej: teorai i zastosowania, Wyd. Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Objaśnienia treści i struktury map wielkoskalowych2
T-A-2Przegląd źródeł danych dla systemów informacji przestrzennej2
T-A-3Przetwarzanie danych przestrzennych w środowisku QGIS2
T-A-4Zapoznanie się ze standardami wymiany danych przestrzennych, praca z bazami danych2
T-A-5Analizy danych przestrzennych4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota systemów informacji przestrzennej, charakteryustyka map wektorowych1
T-W-2Powierzchnie odniesienia, odwzorowania, układy współrzędnych1
T-W-3Modele danych przestrzennych1
T-W-4Relacje topologiczne obiektów, organizacja danych przestrzennych1
T-W-5Metody prezentacji dsanych przestrzennych, akty prawneregulujące SIP1
T-W-6Analizy danych przestrzennych1
T-W-7Zastosowania numerycznego modelu terenu2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach12
A-A-2Samodzielne zanalizy zagadnień programowych10
A-A-3Udział w konsultacjach6
A-A-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-11_W01Doktorant rozumie konieczność stosowania rozwiązań SIP w swojej branży
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W02Ma zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
ISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Rozbudowanie świadomości o dynamice zmieniających się technologiach dotyczących informacji przestrzennej
Treści programoweT-W-4Relacje topologiczne obiektów, organizacja danych przestrzennych
T-W-5Metody prezentacji dsanych przestrzennych, akty prawneregulujące SIP
T-W-6Analizy danych przestrzennych
T-W-3Modele danych przestrzennych
T-W-2Powierzchnie odniesienia, odwzorowania, układy współrzędnych
T-W-7Zastosowania numerycznego modelu terenu
T-W-1Istota systemów informacji przestrzennej, charakteryustyka map wektorowych
T-A-3Przetwarzanie danych przestrzennych w środowisku QGIS
T-A-4Zapoznanie się ze standardami wymiany danych przestrzennych, praca z bazami danych
T-A-1Objaśnienia treści i struktury map wielkoskalowych
T-A-5Analizy danych przestrzennych
T-A-2Przegląd źródeł danych dla systemów informacji przestrzennej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena poprawności wykonania poszczególnych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie założenia systemów i zna ich możliwości do zastosowania w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-11_U01Umie dobierać narzędzia SIP dla wyszukania danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych.
ISR_3-_U08Nabywa umiejętności prowadzenia badań naukowych z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
ISR_3-_U03Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych.
Cel przedmiotuC-1Rozbudowanie świadomości o dynamice zmieniających się technologiach dotyczących informacji przestrzennej
Treści programoweT-W-2Powierzchnie odniesienia, odwzorowania, układy współrzędnych
T-W-4Relacje topologiczne obiektów, organizacja danych przestrzennych
T-W-7Zastosowania numerycznego modelu terenu
T-W-5Metody prezentacji dsanych przestrzennych, akty prawneregulujące SIP
T-W-6Analizy danych przestrzennych
T-W-3Modele danych przestrzennych
T-W-1Istota systemów informacji przestrzennej, charakteryustyka map wektorowych
T-A-1Objaśnienia treści i struktury map wielkoskalowych
T-A-2Przegląd źródeł danych dla systemów informacji przestrzennej
T-A-5Analizy danych przestrzennych
T-A-4Zapoznanie się ze standardami wymiany danych przestrzennych, praca z bazami danych
T-A-3Przetwarzanie danych przestrzennych w środowisku QGIS
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena poprawności wykonania poszczególnych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zastosować odpowiednie narzędzia analizy danych przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-11_K01Doktorant ma świadomość konieczności rozwoju systemów informacji przestrzennej oraz zastosowanai ich w różnych dziedzinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
ISR_3-_K02Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej.
Cel przedmiotuC-1Rozbudowanie świadomości o dynamice zmieniających się technologiach dotyczących informacji przestrzennej
C-2Zaznajomienie się z budową i możliwościami działania systemów informacji przestrzennej
Treści programoweT-W-4Relacje topologiczne obiektów, organizacja danych przestrzennych
T-W-2Powierzchnie odniesienia, odwzorowania, układy współrzędnych
T-A-3Przetwarzanie danych przestrzennych w środowisku QGIS
T-A-4Zapoznanie się ze standardami wymiany danych przestrzennych, praca z bazami danych
T-A-1Objaśnienia treści i struktury map wielkoskalowych
T-W-3Modele danych przestrzennych
T-A-2Przegląd źródeł danych dla systemów informacji przestrzennej
T-W-5Metody prezentacji dsanych przestrzennych, akty prawneregulujące SIP
T-W-7Zastosowania numerycznego modelu terenu
T-W-1Istota systemów informacji przestrzennej, charakteryustyka map wektorowych
T-W-6Analizy danych przestrzennych
T-A-5Analizy danych przestrzennych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena poprawności wykonania poszczególnych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę optymalizacji naukowej za pomocą nowoczesnych technik komputerowych
3,5
4,0
4,5
5,0