Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP i przeciwpożarowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP i przeciwpożarowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy
C-2Nabycie umiejętności postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.1
T-A-2Czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy, wypadki przy pracy. Kształtowanie bezpiecznych warunków pracy, ze szczególnym uwzględniem środków ochrony indywidualnej.1
T-A-3Zasady postępowania w sytuacji zagrożenia pożarem, techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego.1
T-A-4Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia.1
T-A-5Zaliczenie przedmiotu1
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/D-1_W01
Student zna zasady i przepisy BHP oraz czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy.
ISR_3-_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/D-1_U01
Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
ISR_3-_U05C-1T-A-5, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ISR_3-_S3/D-1_U02
Student potrafi właściwie postępować w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
ISR_3-_U05C-1T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/D-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się
ISR_3-_K01C-1T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/D-1_W01
Student zna zasady i przepisy BHP oraz czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy.
2,0
3,0Student zna podstawowe przepisy i zasady BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/D-1_U01
Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
2,0
3,0Student przestrzega ogólnych zasad i przepisów BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
ISR_3-_S3/D-1_U02
Student potrafi właściwie postępować w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
2,0
3,0Student właściwie zachowuje się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/D-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady pracy zespołowej oraz rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B. Rączkowski, BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012

Literatura dodatkowa

  1. D. Koradecka, red. naukowy, Bezpieczeństwo i higiena pracy, CIOP-PIB, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.1
T-A-2Czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy, wypadki przy pracy. Kształtowanie bezpiecznych warunków pracy, ze szczególnym uwzględniem środków ochrony indywidualnej.1
T-A-3Zasady postępowania w sytuacji zagrożenia pożarem, techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego.1
T-A-4Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia.1
T-A-5Zaliczenie przedmiotu1
5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/D-1_W01Student zna zasady i przepisy BHP oraz czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie o charakterze podstawowym w obszarze nauk technicznych i studiowanej dyscyplinie, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy
Treści programoweT-A-1Regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
T-A-2Czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy, wypadki przy pracy. Kształtowanie bezpiecznych warunków pracy, ze szczególnym uwzględniem środków ochrony indywidualnej.
T-A-5Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe przepisy i zasady BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/D-1_U01Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy
Treści programoweT-A-5Zaliczenie przedmiotu
T-A-4Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-A-3Zasady postępowania w sytuacji zagrożenia pożarem, techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przestrzega ogólnych zasad i przepisów BHP.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/D-1_U02Student potrafi właściwie postępować w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U05Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji oraz krytycznej ich oceny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy
Treści programoweT-A-4Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-A-3Zasady postępowania w sytuacji zagrożenia pożarem, techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie zachowuje się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/D-1_K01Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K01Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy
Treści programoweT-A-4Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
T-A-2Czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy, wypadki przy pracy. Kształtowanie bezpiecznych warunków pracy, ze szczególnym uwzględniem środków ochrony indywidualnej.
T-A-3Zasady postępowania w sytuacji zagrożenia pożarem, techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego.
T-A-1Regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady pracy zespołowej oraz rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0