Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne

Sylabus przedmiotu Gleboznawcze podstawy melioracji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Melioracje wodne
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Gleboznawcze podstawy melioracji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy gleboznawstwa lub gruntoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z określaniem potrzeb melioracyjnych gleb. Umiejętność samodzielnej oceny operatów wodno-glebowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody badań uziarnienia utworów gleboych; ustalanie nazw grup granulometrycznych na podstawie znajomości procentowej frakcji.2
T-A-2Glebowe badania przedmelioracyjne. Ustalanie potrzeb odwadniania gleb. Ocena operatu wodno-melioracyjnego.4
6
wykłady
T-W-11. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Cechy morfologiczne profilu glebowego.2
T-W-2Właściwości fizyczne i ich rola w kształtowaniu środowiska glebowego i żyzności gleb; stosunki wodno-powietrzne w glebie.2
T-W-3Podział utworów glebowych na frakcje granulometryczne. Wpływ uziarnienia na przepuszczalność wodną. Postacie wody w glebie; pojemność wodna gleb; ruch wody w glebie.2
T-W-4Substancja organiczna w glebach, właściwości sorpcyjne gleb oraz jej odczyn.2
T-W-5Systematyka gleb Polski; ważniejsze procesy glebowo-typologiczne; klasyfikacja bonitacyjna i rolnuiczej przydatności gleb.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwa w zajęciach audytoryjnych.6
A-A-2Konsultacje.4
A-A-3Przygotowanie własne do ćwiczeń.20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury.18
A-W-3zaliczenie przedmiotu.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-07_W01
Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane z gleboznawstwem melioracyjnym, objaśniać przyczyny nadmiernego uwilgotnienia gleb, rozpoznawać cechy gleb wskazujące na potrzebę odwodnienia, zidentyfikować miejsca potencjalnego niedoboru lub nadmiaru wilgotności w glebach.
MW_10-_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-07_U01
Słuchacz umie: analizować poszczególne właściwości fizyczne gleb pod kątek stwierdzenia pottrzeb melioracyjnych, decydować, które gleby wymagają odwodnienia na podstawie określonych cech i przyznawanych za nie punktów, inerpretować mapy melioracyjne, wyorzystywać i oceniać operaty glebowo-wodne.
MW_10-_U05C-1T-W-5, T-A-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-07_K01
słuchacz ma świadomość zmian zachodzących środowisku glebowym na wskutek ingerencji człowieka
MW_10-_K02, MW_10-_K05C-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-07_W01
Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane z gleboznawstwem melioracyjnym, objaśniać przyczyny nadmiernego uwilgotnienia gleb, rozpoznawać cechy gleb wskazujące na potrzebę odwodnienia, zidentyfikować miejsca potencjalnego niedoboru lub nadmiaru wilgotności w glebach.
2,0
3,0Słuczacz wymienia właściwości gleb wływające na warunki wodno-powietrzne w glebach. Student wymienia cechy wskazujące na nadmierne uwilgotnienie gleb. Potrafi wskazać cechy gleby utrudniające jej odwodnienie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-07_U01
Słuchacz umie: analizować poszczególne właściwości fizyczne gleb pod kątek stwierdzenia pottrzeb melioracyjnych, decydować, które gleby wymagają odwodnienia na podstawie określonych cech i przyznawanych za nie punktów, inerpretować mapy melioracyjne, wyorzystywać i oceniać operaty glebowo-wodne.
2,0
3,0Słuchacz potrafi ocenić wybrane właściwości gleb wpływające na nadmierne uwilgotnienie gleb. Potrafi zinterpretować mapę potrzeb melioracyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Święcicki Cz., Gleboznawstwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1976
  2. Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ostrowski J. (red), Zasady przeprowadzania badań dla potrzeb wodnych melioracji., Min. Rol., Centr. Biuro Studiów i Proj. Wodnych Melior., Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody badań uziarnienia utworów gleboych; ustalanie nazw grup granulometrycznych na podstawie znajomości procentowej frakcji.2
T-A-2Glebowe badania przedmelioracyjne. Ustalanie potrzeb odwadniania gleb. Ocena operatu wodno-melioracyjnego.4
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Cechy morfologiczne profilu glebowego.2
T-W-2Właściwości fizyczne i ich rola w kształtowaniu środowiska glebowego i żyzności gleb; stosunki wodno-powietrzne w glebie.2
T-W-3Podział utworów glebowych na frakcje granulometryczne. Wpływ uziarnienia na przepuszczalność wodną. Postacie wody w glebie; pojemność wodna gleb; ruch wody w glebie.2
T-W-4Substancja organiczna w glebach, właściwości sorpcyjne gleb oraz jej odczyn.2
T-W-5Systematyka gleb Polski; ważniejsze procesy glebowo-typologiczne; klasyfikacja bonitacyjna i rolnuiczej przydatności gleb.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwa w zajęciach audytoryjnych.6
A-A-2Konsultacje.4
A-A-3Przygotowanie własne do ćwiczeń.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury.18
A-W-3zaliczenie przedmiotu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-07_W01Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane z gleboznawstwem melioracyjnym, objaśniać przyczyny nadmiernego uwilgotnienia gleb, rozpoznawać cechy gleb wskazujące na potrzebę odwodnienia, zidentyfikować miejsca potencjalnego niedoboru lub nadmiaru wilgotności w glebach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_W05Zna pojęcia związane z gleboznawstwem melioraacyjnym. Posiada wiedzę na temat przyczyn nadmiernego uwilgotnienia, wskazuje na potrzeby odwodnienia
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z określaniem potrzeb melioracyjnych gleb. Umiejętność samodzielnej oceny operatów wodno-glebowych.
Treści programoweT-W-5Systematyka gleb Polski; ważniejsze procesy glebowo-typologiczne; klasyfikacja bonitacyjna i rolnuiczej przydatności gleb.
T-W-11. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Cechy morfologiczne profilu glebowego.
T-W-2Właściwości fizyczne i ich rola w kształtowaniu środowiska glebowego i żyzności gleb; stosunki wodno-powietrzne w glebie.
T-W-4Substancja organiczna w glebach, właściwości sorpcyjne gleb oraz jej odczyn.
T-W-3Podział utworów glebowych na frakcje granulometryczne. Wpływ uziarnienia na przepuszczalność wodną. Postacie wody w glebie; pojemność wodna gleb; ruch wody w glebie.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuczacz wymienia właściwości gleb wływające na warunki wodno-powietrzne w glebach. Student wymienia cechy wskazujące na nadmierne uwilgotnienie gleb. Potrafi wskazać cechy gleby utrudniające jej odwodnienie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-07_U01Słuchacz umie: analizować poszczególne właściwości fizyczne gleb pod kątek stwierdzenia pottrzeb melioracyjnych, decydować, które gleby wymagają odwodnienia na podstawie określonych cech i przyznawanych za nie punktów, inerpretować mapy melioracyjne, wyorzystywać i oceniać operaty glebowo-wodne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_U05określa potrzeby melioracyjne gleb wymagających odwodnienia,
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z określaniem potrzeb melioracyjnych gleb. Umiejętność samodzielnej oceny operatów wodno-glebowych.
Treści programoweT-W-5Systematyka gleb Polski; ważniejsze procesy glebowo-typologiczne; klasyfikacja bonitacyjna i rolnuiczej przydatności gleb.
T-A-2Glebowe badania przedmelioracyjne. Ustalanie potrzeb odwadniania gleb. Ocena operatu wodno-melioracyjnego.
T-A-1Metody badań uziarnienia utworów gleboych; ustalanie nazw grup granulometrycznych na podstawie znajomości procentowej frakcji.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi ocenić wybrane właściwości gleb wpływające na nadmierne uwilgotnienie gleb. Potrafi zinterpretować mapę potrzeb melioracyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-07_K01słuchacz ma świadomość zmian zachodzących środowisku glebowym na wskutek ingerencji człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_K02Rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, zdolność komunikatywnego przedstawiania poglądów i przyjmowamia krytycznych uwag
MW_10-_K05jest świadomy zachodzących zmian w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z określaniem potrzeb melioracyjnych gleb. Umiejętność samodzielnej oceny operatów wodno-glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne