Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne
Sylabus przedmiotu Gleboznawcze podstawy melioracji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Melioracje wodne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawcze podstawy melioracji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy gleboznawstwa lub gruntoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z określaniem potrzeb melioracyjnych gleb. Umiejętność samodzielnej oceny operatów wodno-glebowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody badań uziarnienia utworów gleboych; ustalanie nazw grup granulometrycznych na podstawie znajomości procentowej frakcji. | 2 |
T-A-2 | Glebowe badania przedmelioracyjne. Ustalanie potrzeb odwadniania gleb. Ocena operatu wodno-melioracyjnego. | 4 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Cechy morfologiczne profilu glebowego. | 2 |
T-W-2 | Właściwości fizyczne i ich rola w kształtowaniu środowiska glebowego i żyzności gleb; stosunki wodno-powietrzne w glebie. | 2 |
T-W-3 | Podział utworów glebowych na frakcje granulometryczne. Wpływ uziarnienia na przepuszczalność wodną. Postacie wody w glebie; pojemność wodna gleb; ruch wody w glebie. | 2 |
T-W-4 | Substancja organiczna w glebach, właściwości sorpcyjne gleb oraz jej odczyn. | 2 |
T-W-5 | Systematyka gleb Polski; ważniejsze procesy glebowo-typologiczne; klasyfikacja bonitacyjna i rolnuiczej przydatności gleb. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwa w zajęciach audytoryjnych. | 6 |
A-A-2 | Konsultacje. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie własne do ćwiczeń. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 18 |
A-W-3 | zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-07_W01 Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane z gleboznawstwem melioracyjnym, objaśniać przyczyny nadmiernego uwilgotnienia gleb, rozpoznawać cechy gleb wskazujące na potrzebę odwodnienia, zidentyfikować miejsca potencjalnego niedoboru lub nadmiaru wilgotności w glebach. | MW_10-_W05 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-07_U01 Słuchacz umie: analizować poszczególne właściwości fizyczne gleb pod kątek stwierdzenia pottrzeb melioracyjnych, decydować, które gleby wymagają odwodnienia na podstawie określonych cech i przyznawanych za nie punktów, inerpretować mapy melioracyjne, wyorzystywać i oceniać operaty glebowo-wodne. | MW_10-_U05 | — | C-1 | T-W-5, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-07_K01 słuchacz ma świadomość zmian zachodzących środowisku glebowym na wskutek ingerencji człowieka | MW_10-_K02, MW_10-_K05 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-07_W01 Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane z gleboznawstwem melioracyjnym, objaśniać przyczyny nadmiernego uwilgotnienia gleb, rozpoznawać cechy gleb wskazujące na potrzebę odwodnienia, zidentyfikować miejsca potencjalnego niedoboru lub nadmiaru wilgotności w glebach. | 2,0 | |
3,0 | Słuczacz wymienia właściwości gleb wływające na warunki wodno-powietrzne w glebach. Student wymienia cechy wskazujące na nadmierne uwilgotnienie gleb. Potrafi wskazać cechy gleby utrudniające jej odwodnienie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-07_U01 Słuchacz umie: analizować poszczególne właściwości fizyczne gleb pod kątek stwierdzenia pottrzeb melioracyjnych, decydować, które gleby wymagają odwodnienia na podstawie określonych cech i przyznawanych za nie punktów, inerpretować mapy melioracyjne, wyorzystywać i oceniać operaty glebowo-wodne. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi ocenić wybrane właściwości gleb wpływające na nadmierne uwilgotnienie gleb. Potrafi zinterpretować mapę potrzeb melioracyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Święcicki Cz., Gleboznawstwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1976
- Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Ostrowski J. (red), Zasady przeprowadzania badań dla potrzeb wodnych melioracji., Min. Rol., Centr. Biuro Studiów i Proj. Wodnych Melior., Warszawa, 1971