Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne
Sylabus przedmiotu Ochrona przeciwpowodziowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Melioracje wodne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona przeciwpowodziowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy hydrologi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie przyczyn i skutków zjawisk powodziowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zjawiska ekstremalne w przyrodzie: rodzaje zjawisk, występowanie na świecie i w Polsce. oddziaływanie na człowieka i środowisko. | 1 |
T-W-2 | Powodzie w Polsce: definicje, zakres występowania, oddziaływanie na gospodarkę, w tym rolnictwo i leśnictwo oraz środowisko przyrodnicze (różnorodność bilogiczną). | 2 |
T-W-3 | Podstawy inzynierii wodno-melioracyjnej: hydraulika koryt rzecznych i terenów zalewowych, stany ostrzegawcze i alarmowe, infrastruktura terenów zalewowych, budowle i urządzenia stale i okresowo piętrzące wodę. | 2 |
T-W-4 | Prawne i organizacyjne podstawy ocrony przed oddziaływaniem ekstremalnych zjawisk przyrodniczych: Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa | 2 |
T-W-5 | Techniczne metody ochrony przed powodzią: zbiorniki wodne, wały przeciwpowodziowe, poldery, kanały ulgi itp. | 1 |
T-W-6 | Nietechniczne metody ochrony przed powodzią: planowanie przestrzenne, właściwe użytkowanie i zagospodarowanie terenów zurbanizowanych i niezurbanizowanych, odtworzenie mokradeł, rewitalizacja dolin rzecznych, w tym terenów obwałowanych itp., ochrona przed powodzią na obszarach cennych przyrodniczo (Natura 2000) | 2 |
T-W-7 | Likwidacja szkód: podstawy prawne likwidacji szkód powstałych w wyniku wystąpienia nadzwyczajnych zjawisk przyrodniczych, techniczne i przyrodnicze uwarunkowania odbudowy infrastruktury przeciwpowodziowej, rekultywacja terenów użytkowanych rolniczo. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie pracy końcowej dot. powodzi i jej skutków w różnych rejonah | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-W-4 | konsultacje | 8 |
A-W-5 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia końcowego | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca dotycząca powodzi i jej skutków w wybranych obszrach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-08_W01 Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane ze zjawiskami powodziowymi, objaśnić przyczyczy określonych zjawisk ekstremalnych | MW_10-_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-08_U01 Słuchacz potrafi objaśnić objąsnić przyczyny określonych zjawisk ekstremalnych, powodziowych | MW_10-_U08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MW_10A_SPMW-08_K01 Słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne środowiska przyrodniczego | MW_10-_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-08_W01 Słuchacz potrafi definiować pojęcia związane ze zjawiskami powodziowymi, objaśnić przyczyczy określonych zjawisk ekstremalnych | 2,0 | |
3,0 | ma wiedzę na temat rodzajów i skutków powodzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-08_U01 Słuchacz potrafi objaśnić objąsnić przyczyny określonych zjawisk ekstremalnych, powodziowych | 2,0 | |
3,0 | określa przyczyny określonych rodzajów powodzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MW_10A_SPMW-08_K01 Słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | ocenia skutki powodzi dla ludzi i gospodarki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prawo Wodne
- Ramowa Dyrektywa Wodna
- Dyrektywa Powodziowa
- Mosiej K., Ciepielowski A., Ochrona przed powodzią, IMUZ, Falenty, 1992
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1998
- Mioduszewski W., Mała retencja. Ochrona zasobów wodnych i ich związek z małą retencją., IMUZ, Falenty, 2003
Literatura dodatkowa
- Zdążyć przed powodzią, IMiGW, Kraków, 2005