Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne

Sylabus przedmiotu Melioracje rolne i leśne, melioracje miejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Melioracje wodne
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Melioracje rolne i leśne, melioracje miejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 22 4,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologii, gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność zastosowania zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy i zasady melioracji terenów polderowych. Odwodnienia terenów przemysłowych i osiedlowych8
T-A-2Prawne i organizacyjne podstawy melioracji rolnych4
12
wykłady
T-W-1melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej. Potrzeby melioracji wodnych w Polsce4
T-W-2Przyrodniczo-techniczne podstawy melioracji terenów dolinowych4
T-W-3Odwodnienia uzytków rolnych. Odwodnienia rowami, zasady projektowania. Drenowanie, elementy, rodzaje, zasady projektowania6
T-W-4nawodnienia terenów dolinowych. Nawodnienia deszczowniane i kroplowe. Deszczownie5
T-W-5Agromelioracje. Retencyjne zbiorniki rolnicze. Melioracje przeciwerozyjne3
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Wykonanie opracowania drenowania gleb ciężkich20
A-A-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych16
A-A-4konsultacje8
A-A-5studiowanie zagadnień technicznych z zakresu przedmiotu4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Przygotowanie pracy zaliczeniowej28
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu24
A-W-5Przygotowanie wybranych zagadnień do omówienia na wykładach konwersatowryjnych24
A-W-6przygotowanie do egzaminu12
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-09_W01
Słuchacz definiuje pojęcia z zakresu nadmiaru i niedoboru wody, definiuje i stosuje zabiegi techniczne w odwodnieniach i nawodnieniach
MW_10-_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-09_U01
słuchacz potreafi objaśnić przyczyny wystąpienia określonych zjawisk ekstremalnych, oceniaprzyczyny i skutki braku określonych zabiegów technicznych, rozpoznawania infrastruktury melioracyjnej
MW_10-_U05C-1T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-09_K01
ma świadomość zmain zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne
MW_10-_K02, MW_10-_K05C-1T-W-2, T-W-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-09_W01
Słuchacz definiuje pojęcia z zakresu nadmiaru i niedoboru wody, definiuje i stosuje zabiegi techniczne w odwodnieniach i nawodnieniach
2,0
3,0ma wiedzę na temat czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-09_U01
słuchacz potreafi objaśnić przyczyny wystąpienia określonych zjawisk ekstremalnych, oceniaprzyczyny i skutki braku określonych zabiegów technicznych, rozpoznawania infrastruktury melioracyjnej
2,0
3,0potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-09_K01
ma świadomość zmain zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne
2,0
3,0słuchacz postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodami w środowisku przyrodniczym, wykorzystuje znane metody melioracjiu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stryjewski Franciszek, Drenowanie, PWN, Warszawa, 1978
  2. Prochal Piotr -redakcja; praca zbiorowa, Podstawy melioracji rolnych, t I i II, PWRiL, Warszawa, 1986
  3. Mioduszewski W., Dembek W., red., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ, Waarszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bac Stanisław, Agroklimatyczne podstawy melioracji wodnych w Polsce, PWRiL, Warszawa, 1982
  2. Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy i zasady melioracji terenów polderowych. Odwodnienia terenów przemysłowych i osiedlowych8
T-A-2Prawne i organizacyjne podstawy melioracji rolnych4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej. Potrzeby melioracji wodnych w Polsce4
T-W-2Przyrodniczo-techniczne podstawy melioracji terenów dolinowych4
T-W-3Odwodnienia uzytków rolnych. Odwodnienia rowami, zasady projektowania. Drenowanie, elementy, rodzaje, zasady projektowania6
T-W-4nawodnienia terenów dolinowych. Nawodnienia deszczowniane i kroplowe. Deszczownie5
T-W-5Agromelioracje. Retencyjne zbiorniki rolnicze. Melioracje przeciwerozyjne3
22

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Wykonanie opracowania drenowania gleb ciężkich20
A-A-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych16
A-A-4konsultacje8
A-A-5studiowanie zagadnień technicznych z zakresu przedmiotu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Przygotowanie pracy zaliczeniowej28
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu24
A-W-5Przygotowanie wybranych zagadnień do omówienia na wykładach konwersatowryjnych24
A-W-6przygotowanie do egzaminu12
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-09_W01Słuchacz definiuje pojęcia z zakresu nadmiaru i niedoboru wody, definiuje i stosuje zabiegi techniczne w odwodnieniach i nawodnieniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_W09Posiada rozszerzoną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów, podstawy techniki kształtowania środowiska, zna rolę środowiska przyrodniczego oraz zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność zastosowania zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb,
Treści programoweT-W-2Przyrodniczo-techniczne podstawy melioracji terenów dolinowych
T-W-3Odwodnienia uzytków rolnych. Odwodnienia rowami, zasady projektowania. Drenowanie, elementy, rodzaje, zasady projektowania
T-W-4nawodnienia terenów dolinowych. Nawodnienia deszczowniane i kroplowe. Deszczownie
T-W-5Agromelioracje. Retencyjne zbiorniki rolnicze. Melioracje przeciwerozyjne
T-W-1melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej. Potrzeby melioracji wodnych w Polsce
T-A-1Podstawy i zasady melioracji terenów polderowych. Odwodnienia terenów przemysłowych i osiedlowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę na temat czynników wpływających na stan uwilgotnienia gleb i rozpoznaje metody regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-09_U01słuchacz potreafi objaśnić przyczyny wystąpienia określonych zjawisk ekstremalnych, oceniaprzyczyny i skutki braku określonych zabiegów technicznych, rozpoznawania infrastruktury melioracyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_U05określa potrzeby melioracyjne gleb wymagających odwodnienia,
Cel przedmiotuC-1Umiejętność zastosowania zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb,
Treści programoweT-W-4nawodnienia terenów dolinowych. Nawodnienia deszczowniane i kroplowe. Deszczownie
T-W-1melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej. Potrzeby melioracji wodnych w Polsce
T-A-1Podstawy i zasady melioracji terenów polderowych. Odwodnienia terenów przemysłowych i osiedlowych
T-A-2Prawne i organizacyjne podstawy melioracji rolnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić stan uwilgotnienia gleb mineralnych, potrafi dobrać zabieg w celu odwodnienia gleb nadmiernie uwilgotnionych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-09_K01ma świadomość zmain zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku ingerencji człowieka w warunki wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_K02Rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, zdolność komunikatywnego przedstawiania poglądów i przyjmowamia krytycznych uwag
MW_10-_K05jest świadomy zachodzących zmian w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka
Cel przedmiotuC-1Umiejętność zastosowania zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb,
Treści programoweT-W-2Przyrodniczo-techniczne podstawy melioracji terenów dolinowych
T-W-1melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej. Potrzeby melioracji wodnych w Polsce
T-A-2Prawne i organizacyjne podstawy melioracji rolnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodami w środowisku przyrodniczym, wykorzystuje znane metody melioracjiu
3,5
4,0
4,5
5,0