Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Makroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Makroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach |
C-2 | Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych |
C-3 | Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
C-4 | Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań. | 4 |
T-A-2 | Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu. | 6 |
T-A-3 | Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej. | 2 |
T-A-4 | Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja. | 4 |
T-A-5 | Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej. | 2 |
T-W-2 | Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego. | 4 |
T-W-3 | Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 |
A-A-2 | Konsultacje | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu | 20 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwiów | 20 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 3 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Studia przypadków |
M-4 | Prezentacje studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-5 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B3_W01 Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz je definiuje | E_2A_W01, E_2A_W11, E_2A_W13 | — | C-1, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-5, S-6, S-7 |
E_2A_B3_W02 Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne | E_2A_W01, E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W13 | — | C-1, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B3_U01 Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych | E_2A_U01, E_2A_U08, E_2A_U19 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
E_2A_B3_U02 Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U19 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_B3_K01 Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych | E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B3_W01 Zna pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz je definiuje | 2,0 | Student nie zna pojęć makroekonomicznych, nie zna mechanizmów działania wybranych zjawisk ekonomicznych |
3,0 | Student zna pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat kluczowych zjawisk makroekonomicznych oraz ich przyczyn | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce | |
4,5 | Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki | |
5,0 | Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji | |
E_2A_B3_W02 Zna modele i teorie makroekonomiczne objaśniająjące odmiennie zagadnienia ekonomiczne | 2,0 | Student nie zna modeli i teorii makroekonomicznych omawianych w ramach zajęć |
3,0 | Student zna podstawowe modele i teorie makroekonomiczne wskazane w treściach programowych | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat podstawowych modeli i teorii makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych i potrafi je omówić | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna różnice pomiędzy odmiennymi teoriami omawiającymi te same zagadnienia | |
4,5 | Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych modeli i teorii makroekonomicznych i jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie | |
5,0 | Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wskazanych modeli i teorii makroekonomicznych, ich punktów punktów stycznych i rozbieżności, ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B3_U01 Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych |
3,0 | Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze | |
3,5 | Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze | |
4,0 | Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze w świetle różnych teorii i odnosić je do rzeczywistości gospodarczej | |
E_2A_B3_U02 Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach | |
3,5 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych i wskazać objaśniające je teorie makroekonomiczne | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi a ich przyczynami i skutkami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_B3_K01 Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych | 2,0 | Student nie jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych |
3,0 | Student jest zdolny do interpretowania bieżących zjawisk ekonomicznych | |
3,5 | Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych | |
4,0 | Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych i ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych | |
4,5 | Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami | |
5,0 | Student jest zdolny do analizowania bieżących zjawisk ekonomicznych, ich odniesienia do znanych teorii makroekonomicznych i merytorycznej dyskusji na ich temat z innymi studentami. Wyraża oceny dotyczące wykorzystywanych instrumentów polityki makroekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2013
- Mankiw G., Taylor P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
- Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Hall R. E. Taylor J. B., Makroekonomia, PWN, Warszawa, 2007
- Snowdon B., Vane H., Wynarczyk P., Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN, Warszawa, 1998
- Solow R.M., Growth Theory: An Exposition, Oxford UP, Oxford, 2000