Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość zarządcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie studentów z instrumentarium rachunkowości zarządczej umożliwiającym wnioskowanie i podejmowanie decyzji krótko- i długookresowych |
C-3 | Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych w warunkach ryzyka |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rachunkowość zarządcza - istota, zakres i instrumentarium. Koszty jako baza RZ | 5 |
T-L-2 | Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie | 9 |
T-L-3 | Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka | 3 |
T-L-4 | zaliczenie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | 30 |
A-L-3 | Opracowanie i przedstawienie projektu optymalizacji efektów gospodarowania z wykorzystaniem instrumentarium rachunkowości zarządczej | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanego samodzielnie przez studentów projektu optymalizacji efektów gospodarowania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O3_W01 Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej | E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12 | — | C-1 | T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_O3_W02 Student zna metody i techniki wykorzystywane w rachunkowości zarządczej w celu wspomagania procesu decyzyjnego | E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W12 | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O3_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U12 | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_O3_U02 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U20 | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O3_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K09 | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_O3_K02 Student posiada zdolność pracy w zespole | E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K09 | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-2, S-4 |
E_2A_O3_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K06, E_2A_K08 | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O3_W01 Student zna istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej. |
3,0 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów. | |
4,0 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. | |
4,5 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. | |
5,0 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. | |
E_2A_O3_W02 Student zna metody i techniki wykorzystywane w rachunkowości zarządczej w celu wspomagania procesu decyzyjnego | 2,0 | Student nie zna mierników i metod oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. |
3,0 | Student zna wybrane mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. | |
3,5 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie oraz niektóre warunki ich stosowania. | |
4,0 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. | |
4,5 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student zna mierniki i metody oceny efektów gospodarowania w krótkim i długim okresie. Zna warunki stosowania poszczególnych mierników i metod. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O3_U01 Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej | 2,0 | Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć instrumenty rachunkowości zarządczej do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania w krótkim i długim okresie. Swój wybór potrafi uzasadnić. | |
E_2A_O3_U02 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne. | |
4,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne. | |
4,5 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O3_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej. |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych. | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe. | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. | |
E_2A_O3_K02 Student posiada zdolność pracy w zespole | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy w zespole. |
3,0 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
3,5 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,5 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
5,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór. | |
E_2A_O3_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego. |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
- Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003