Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Analiza rynków zagranicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rynków zagranicznych | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii oraz marketingu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii związanych z analizą rynków |
C-2 | Poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania rynków zagranicznych |
C-3 | Opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących oceny rynków zagranicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wprowadzenie, potrzeba prowadzenia analiz, usytuowanie dyscypliny w grupie przedmiotów marketingowych. | 2 |
T-K-2 | Podstawowe trudności w prowadzeniu analiz zagranicznych rynków . | 2 |
T-K-3 | Analiza podstawowych kategorii makroekonomicznych w danym kraju, w tym wielkości i struktury obrotów w handlu zagranicznym. | 2 |
T-K-4 | Analiza podaży, źródła pozyskiwania danych. | 2 |
T-K-5 | Analiza i prognozy popytu. | 2 |
T-K-6 | Analiza trendów zmian cen. | 2 |
T-K-7 | Dostęp do rynku danego kraju. | 2 |
T-K-8 | Stosowane ograniczenia taryfowe i pozataryfowe. | 2 |
T-K-9 | Możliwości sprzedaży produktów na terenie danego kraju. | 2 |
T-K-10 | Korzyści zakładania joint venture. | 2 |
T-K-11 | Techniki promocji. | 2 |
T-K-12 | Badania rynkowe na potrzeby niewielkich firm. | 2 |
T-K-13 | Przemiany w handlu detalicznym w krajach o gospodarce rynkowej. | 2 |
T-K-14 | Analiza rynku krajów Unii europejskiej. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | udział w konwersatoriach | 30 |
A-K-2 | Przygotowanie do zajęc | 30 |
A-K-3 | studiowanie literatury | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-3 | metody aktywizujące: meoda analizy przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżaca obserwacja zaangażowania i aktywnosci na konwersatoriach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/4_W01 zna metody i techniki oceny atrakcyjności rynków zagranicznych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W13 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
E_1A_D9/4_W02 Student potrafi analizować rynki zagraniczne | E_1A_W02, E_1A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/4_U02 Umie podejmować decyzje związane z funkcjonaowaniem na rynkach zagranicznych | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/4_K01 Potrafi pracować w grupie | E_1A_K02, E_1A_K09, E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/4_W01 zna metody i techniki oceny atrakcyjności rynków zagranicznych | 2,0 | nie zna metod i technik oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych |
3,0 | zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu wiekszym niż dzdostatecznym | |
4,0 | zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna metody i techniki oceny atrakcyjnosci rynków zagranicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/4_W02 Student potrafi analizować rynki zagraniczne | 2,0 | Nie potrafi dokonać podstawowych analiz rynkowych |
3,0 | Posiada ograniczone umiejętności w analizie procesów i zjawisk zachodzących na rynkach zagranicznych | |
3,5 | Potrafi dokonywać podstawowych analiz tendencji na rynakch zagrniacznych | |
4,0 | Potrafi okreslić atrakcyjnośc poszczególnych rynków zagranicznych | |
4,5 | Wykorzystuje wiedzę do okreslenia mozliwości rozwoju działalności na wybranym rynku | |
5,0 | Potrafi określić przydatność poszczególnych metod analiz rynkowych dla sektorów przedsiębiorstw i branż |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/4_U02 Umie podejmować decyzje związane z funkcjonaowaniem na rynkach zagranicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi jedynie dokonywać prostych analiz bez umiejętności wyciągania wniosków | |
3,5 | Student potrafi wyciągać wnioski ale są one jedynie suchym stwierdzeniem faktów | |
4,0 | Student efektywnie wykorzystuje wyniki prowadzonych analiz w dyskusji dotyczącej rynków zagranicznych | |
4,5 | Student efektywnie prezentuje swoje stanowisko z zakresu analizy rynku zagranicznych | |
5,0 | Student potrafi wskazać możliwości rozwoju działalności na wybranych rynkach zagranicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/4_K01 Potrafi pracować w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy |
Literatura podstawowa
- M. Lubiński, Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa, 2004
- G. Kowalewski, Badanie koniunktury gospodarczej, AE Wrocław, Wrocław, 2000
- Stanley Paliwoda, International Marketing, 1991
- M. Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- M. Bartosik-Purgat, Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym, Wyd. AE Poznań, Poznań, 2004