Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.6
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.2
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.4
T-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.4
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.2
T-K-10Interwencjonizm w UE.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-2
E_1A_D9/7_W02
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U10C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-2S-2
E_1A_D9/7_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U12C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-2
E_1A_D9/7_K02
potrafi pracować w grupie
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K01C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-2S-2
E_1A_D9/7_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04C-1, C-2T-K-4, T-K-2, T-K-7, T-K-9, T-K-1, T-K-10, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/7_W02
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/7_U02
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/7_K02
potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_D9/7_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Krakow, 2005
  2. Marek Smoleń, Ewelina Górniak, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, Forum Sp. z o.o., 2007
  3. Anioł W., Paradoksy globalizacji, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa, 2002
  4. Bożyk P. Misala J., Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2003
  5. Liberska B. (red.), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa, 2002
  6. Oziewicz E. (red.), Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, PWN, Warszawa, 2001
  7. Zorska A., (red.), Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zarębski M., Interwencjonizm i protekcjonizm w rolnictwie Polskim na tle rozwiązań EWG, "Wieś i Państwo", 1993, nr 2 1993
  2. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.6
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.2
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.4
T-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.4
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.2
T-K-10Interwencjonizm w UE.4
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_W01ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_W02Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_U02Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_K02potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_K03Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-4Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-5Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym