Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze szczegółowymi zasadami ewidencji składników majątku i źródeł ich finansowania |
C-2 | Przedstawienie studentom szczegółowych zasad ewidencji przychodów i kosztów ich uzyskania oraz sporządzania wyniku finansowego |
C-3 | Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania zdarzań gospodarczych w zakresie składników majątku i kapitałów na podstawie dowodów księgowych |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego ustalania wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ewidencje problemowe w zakresie aktywów trwałych | 5 |
T-A-2 | Ewidencje szczegółówe w zakresie śroków pieniężnych i kredytów bankowych | 3 |
T-A-3 | Ewidencje szczegółowe w zakresie rozrachunków i roszczeń | 4 |
T-A-4 | Kolokwium | 2 |
T-A-5 | Ewidencja materiałów | 4 |
T-A-6 | Ewidencja i kalkulacja kosztów | 4 |
T-A-7 | Ewidencja produktów gotowych i produkcji niezakończonej | 2 |
T-A-8 | Ewidencja przychodów i kosztów ich osiągnięcia oraz ustalanie wyniku finansowego | 4 |
T-A-9 | Zaliczenie materiału | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady rachunkowości | 1 |
T-W-2 | Szczegółowe zasady ewidencji aktywów trwałych | 3 |
T-W-3 | Ewidencja środów pieniężnych i kerdytów bankowych | 1 |
T-W-4 | Ewidencja rozrachunków i roszczeń | 2 |
T-W-5 | Ewidencja materiałów | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie materiału | 1 |
T-W-7 | Koszty i ich kalkulacja | 2 |
T-W-8 | Ewidencja produków pracy | 1 |
T-W-9 | Ewidencja przychodów i kosztów ich uzyskania oraz ustalanie wyniku finansowego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu ewidencji problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne i zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E10_W01 Student zna ogólne zasady rachunkowości | E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-A-9 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
E_1A_E10_W02 Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego | E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E10_U01 Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych | E_1A_U02, E_1A_U05, E_1A_U06 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-5 | M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
E_1A_E10_U02 Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe | E_1A_U02, E_1A_U06 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E10_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | E_1A_K02 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
E_1A_E10_K02 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_1A_K06 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E10_W01 Student zna ogólne zasady rachunkowości | 2,0 | Student nie zna żadnych zasad rachunkowości. |
3,0 | Student zna niektóre zasady rachunkowości. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości. | |
4,0 | Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości. | |
5,0 | Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości. Odnosi je do regulacji prawa bilansowego. | |
E_1A_E10_W02 Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego | 2,0 | Student nie zna szczegółowych zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. |
3,0 | Student w podstawowym zakresie zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
3,5 | Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz w podstawowym zakresie zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
4,0 | Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz w podstawowym zakresie zasady ewidencji ustalania wyniku finansowego. | |
4,5 | Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
5,0 | Student zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą uzasadnienie przyjętego rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E10_U01 Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych | 2,0 | Student nie potrafi odnieść ogólnych zasad rachunkowości do rozwiązania zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych niektórych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą lub częściowo odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. | |
4,0 | Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych. | |
4,5 | Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych oraz odnieść się do konkretnego uregulowania prawnego. | |
5,0 | Student potrafi odnieść ogólne zasady rachunkowości do rozwiązywanych zadań problemowych z zakresu ewidencji szczegółowych oraz odnieść się do konkretnego uregulowania prawnego i podać ewentualne możliwości. | |
E_1A_E10_U02 Student potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe | 2,0 | Student nie potrafi ujmować w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych dotyczących procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacji bilansowych i wynikowych. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie w zakresie operacje bilansowych i z pomocą lub częściowo w zakresie operacji wynikowych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. Stosując określone rozwiązanie w zakresie ewidencji potrafi odnieść się do uregulowań prawnych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie ujmować w księgach rachunkowych szczegółowe operacje gospodarcze dotyczące procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, w tym operacje bilansowe i wynikowe. Stosując określone rozwiązanie w zakresie ewidencji potrafi odnieść się do uregulowań prawnych i wskazać ewentualne inne możliwości oraz okoliczności ich zastosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E10_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej. |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego ujmowania w księgach rachunkowych niektórych operacji gospodarczych. | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego ujmowania w księgach rachunkowych większości operacji gospodarczych, przy czym ewidencje nie zawsze są prawidłowe. | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i prawidłowego ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych. | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego i prawidłowego ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i zestawiać wynik finansowy w dowolnym wariancie. | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i prawidłowego ujmowania w księgach rachunkowych wszystkich operacji gospodarczych i zestawiać wynik finansowy w dowolnym wariancie. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania. | |
E_1A_E10_K02 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy ewidencjonowaniu szczegółowych zdarzeń gospodarczych nie wykazuje zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy ewidencjonowaniu niektórych szczegółowych zdarzeń gospodarczych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy ewidencjonowaniu większości szczegółowych zdarzeń gospodarczych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy ewidencjonowaniu wszystkich szczegółowych zdarzeń gospodarczych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy ewidencjonowaniu wszystkich szczegółowych zdarzeń gospodarczych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy. | |
5,0 | Student przy ewidencjonowaniu wszystkich szczegółowych zdarzeń gospodarczych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy. Ponadto potrafi wskazać optymalne rozwiązanie. |
Literatura podstawowa
- Kazimierz Sawicki, Rachunkowość przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości znowelizowanej w 2015, Ekspert, Wrocław, 2016
- Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości. Część I, Ekspert, Wrocław, 2011
- Sawicki K., Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Kiziukiewicz T., Rachunkowość jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2005