Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Ekonometria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonometria | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>, Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel. |
C-3 | Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego. |
C-4 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ekonometrycznych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w gospodarce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowanie modeli ekonometrycznych. | 2 |
T-L-2 | Metoda Hellwiga. | 2 |
T-L-3 | Estymacja parametrów modeli z dwoma zmiennymi objaśniającymi. Wykorzystanie pakietów statystycznych Statgraphics i Statistica. | 4 |
T-L-4 | Weryfikacja modeli ekonometrycznych. | 4 |
T-L-5 | Szacownaie modeli dynamiki i wahań. | 4 |
T-L-6 | Budowa modeli decyzyjnych. | 3 |
T-L-7 | Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną. | 3 |
T-L-8 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks. Konstruowanie programów dualnych. | 6 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami. | 1 |
T-W-2 | Przedmiot i narzędzie badawcze ekonometrii. Etapy procesu ekonometrycznego modelowania. Klasyfikacja modeli ekonometrycznych. | 1 |
T-W-3 | Regresja liniowa z jedną zmienną objaśniającą. Szacowanie parametrów równań metodą najmniejszych kwadratów. | 2 |
T-W-4 | Miary statystyczne stosowane w etapie weryfikacji. Prognozowanie. | 2 |
T-W-5 | Ekonometryczne modele dynamiki i wahań. Sposoby ustalania postaci analitycznej trendu. | 2 |
T-W-6 | Model szeregu czasowego z wahaniami sezonowymi. | 2 |
T-W-7 | Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych. | 2 |
T-W-8 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną i za pomocą algorytmu simpleks. | 2 |
T-W-9 | Dualność w programowaniu liniowym. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 16 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 16 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 16 |
A-L-5 | Wykonanie prac domowych. | 6 |
A-L-6 | Opracowanie wzorów. | 6 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z ekonometrii. |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B4_W01 Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-L-1 | M-1 | S-1 |
E_1A_B4_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-2 | S-2 |
E_1A_B4_W03 Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B4_U01 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U12 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_B4_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12 | — | C-3 | T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-L-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B4_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-3 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B4_W01 Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania. | 2,0 | Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania. |
3,0 | Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania. | |
3,5 | Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania. | |
4,0 | Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania. | |
5,0 | Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy. | |
E_1A_B4_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych | |
E_1A_B4_W03 Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać | |
3,5 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną. | |
4,0 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks). | |
4,5 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji. | |
5,0 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiązywania i interpretacji. Posiada wiedzę o konstruowaniu modeli dualnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B4_U01 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre pakiety statystyczne. | |
4,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. | |
5,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji. | |
E_1A_B4_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne. | 2,0 | Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne. | |
3,5 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej. | |
4,0 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. | |
4,5 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji. | |
5,0 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji rozwiązań prymalnych i dualnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B4_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Katedra Ekonometrii I Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
- Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Hozer J. (red.), Mikroekonometria. Analziy. Diagnozy. Prognozy, PWE, Warszawa, 1993
- Jajuga K., Ekonometria. Metody i analizy problemów ekonomicznych, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 1999