Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sprawozdawczość finansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do sprawozdawczości. Zasady wyceny4
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej6
T-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat4
T-L-4Sporządzanie informacji dodatkowej2
T-L-5Zaliczenie I2
T-L-6Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych6
T-L-7Sporządzanie zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym4
T-L-8Zaliczenie końcowe2
30
wykłady
T-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej2
T-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego2
T-W-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)2
T-W-4Informacja dodatkowa1
T-W-5Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych2
T-W-6Interpretacja danych finansowych dla potrzeb rachunku przepływów pieniężnych3
T-W-7Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym2
T-W-8Specyfika sprawozdań finansowych wybranych jednostek gospodarczych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć labolatoryjnych10
A-L-3Przegląd i zapoznaie się z literaturą przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do wykładów5
A-W-2Przegląd literatury przedmiotu5
A-W-3Uczestnictwo w wykładach15
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formujaca w trakcie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w postaci weryfikacji wiedzy i umiejętności uzyskanych w ramach zajęć labolatoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/1_W01
Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11C-1T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-4M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2
E_1A_D11/1_W02
Student zna zasady ustalania wartości poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W11C-1T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-4M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/1_U01
Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej
E_1A_U06, E_1A_U11C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
E_1A_K02, E_1A_K05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/1_W01
Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania
2,0Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych
3,0Student w podstawowym stopniu zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania
3,5Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 70%
4,0Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 80%
4,5Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 90%
5,0Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 95%
E_1A_D11/1_W02
Student zna zasady ustalania wartości poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych
2,0Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,0Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,5Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego
4,0Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego
4,5Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/1_U01
Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej
2,0Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
3,0Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 60%
3,5Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 70%
4,0Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 80%
4,5Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 90%
5,0Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Kraków, 2016, 9
  2. Irena Olchowicz, Agnieszka Tłaczała, Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015, 3
  3. Gabrusewicz W., Remlein M., Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa jednostkowe i skonsolidowane, PWE, Warszawa, 2011, II
  4. Świderska Gertruda Krystyna, Więcławski Wojciech red., Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości, Difin, Warszawa, 2012, drugie rozszerzone

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do sprawozdawczości. Zasady wyceny4
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej6
T-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat4
T-L-4Sporządzanie informacji dodatkowej2
T-L-5Zaliczenie I2
T-L-6Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych6
T-L-7Sporządzanie zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym4
T-L-8Zaliczenie końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej2
T-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego2
T-W-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)2
T-W-4Informacja dodatkowa1
T-W-5Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych2
T-W-6Interpretacja danych finansowych dla potrzeb rachunku przepływów pieniężnych3
T-W-7Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym2
T-W-8Specyfika sprawozdań finansowych wybranych jednostek gospodarczych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć labolatoryjnych10
A-L-3Przegląd i zapoznaie się z literaturą przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do wykładów5
A-W-2Przegląd literatury przedmiotu5
A-W-3Uczestnictwo w wykładach15
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/1_W01Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat
T-L-6Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych
T-L-7Sporządzanie zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej
T-L-4Sporządzanie informacji dodatkowej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formujaca w trakcie semestru
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w postaci weryfikacji wiedzy i umiejętności uzyskanych w ramach zajęć labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych
3,0Student w podstawowym stopniu zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania
3,5Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 70%
4,0Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 80%
4,5Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 90%
5,0Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/1_W02Student zna zasady ustalania wartości poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-L-3Sporządzanie rachunku zysków i strat
T-L-6Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych
T-L-7Sporządzanie zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-L-2Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej
T-L-4Sporządzanie informacji dodatkowej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formujaca w trakcie semestru
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w postaci weryfikacji wiedzy i umiejętności uzyskanych w ramach zajęć labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,0Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych
3,5Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego
4,0Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego
4,5Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/1_U01Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego
T-W-4Informacja dodatkowa
T-W-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)
T-W-5Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych
T-W-7Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-6Interpretacja danych finansowych dla potrzeb rachunku przepływów pieniężnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formujaca w trakcie semestru
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w postaci weryfikacji wiedzy i umiejętności uzyskanych w ramach zajęć labolatoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej
3,0Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 60%
3,5Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 70%
4,0Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 80%
4,5Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 90%
5,0Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/1_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego
Treści programoweT-W-2Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego
T-W-4Informacja dodatkowa
T-W-3Rachunek zysków i strat (istota, budowa)
T-W-1Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej
T-W-5Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych
T-W-7Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formujaca w trakcie semestru
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości