Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa |
W-2 | Podstawy wiedzy o spoleczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej. |
C-2 | Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej. |
C-3 | Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia) |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych |
C-5 | Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu. | 3 |
T-A-2 | Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo. | 3 |
T-A-3 | Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności. | 4 |
T-A-4 | Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego. | 3 |
T-A-5 | Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej. | 4 |
T-W-2 | Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia. | 4 |
T-W-3 | Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna. | 4 |
T-W-4 | Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu). - udział w konsulatcjach (weryfikacja postępów w poznawaniu materiału dydaktycznego, uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące treści wykraczających poza program) | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), - udział w konsultacjach ukierunkowanych na weryfikację postępów w poznawaniu materiału programowego | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem |
S-2 | Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C1_W01 Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego | E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
E_1A_C1_W02 Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych | E_1A_W04 | — | C-1, C-4 | T-W-4, T-W-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
E_1A_C1_W03 Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. | E_1A_W06 | — | C-2, C-5 | T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C1_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | E_1A_U06 | — | C-2, C-4 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
E_1A_C1_U02 Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia | E_1A_U02 | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-A-5 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C1_K01 Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | E_1A_K07 | — | C-1, C-4, C-5 | T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C1_W01 Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej istoty, treści, zakresu i uwarunkowań polityki społecznej |
3,0 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia sporo błędów w treści i języku wypowiedzi. | |
3,5 | Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił istotne treści programowe. Popełnia błędy w treści i języku wypowiedzi. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy; przyswoił treści programowe. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny. | |
4,5 | Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny. | |
5,0 | Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści i język wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
E_1A_C1_W02 Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych | 2,0 | Student nie zna podstawowych modeli polityki społecznej, nie rozumie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną |
3,0 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; zauważalne uchybienia w formułowanych wypowiedziach | |
3,5 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; drobne uchybienia w treści i formie wypowiedzi | |
4,0 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi | |
4,5 | Student zna podstawowe modele polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi nie budzą watpliwości | |
5,0 | Student zna problematykę modelowego podejścia do polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; Wysoki poziom poprawność treści i formy wypowiedzi | |
E_1A_C1_W03 Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych mierników określających standard życia, cech systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategorii minimum socjalnego i minimum egzystencji |
3,0 | Student zna podstawowe mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji | |
3,5 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji | |
4,0 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa | |
4,5 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne; | |
5,0 | Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne; jasność wywodu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C1_U01 Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia |
3,0 | Student potrafi wskazać niektóre związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
3,5 | Student potrafi wskazać związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
4,0 | Student potrafi wskazać i scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
4,5 | Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia | |
5,0 | Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia; treść i język wypowiedzi poprawne | |
E_1A_C1_U02 Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować instrumentów polityki zatrudnienia |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować instrumenty polityki zatrudnienia | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi nie budżą wątpliwości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C1_K01 Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | 2,0 | Student nie jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego |
3,0 | Student jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | |
3,5 | Student prezentuje poglądy potwierdzające świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego | |
4,0 | Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
4,5 | Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne; potrafi utrzymać logikę wywodu | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń; potrafi utrzymać logikę wywodu |
Literatura podstawowa
- Firlit-Fesnak G. (red.), Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Golinowska S., Polityka społeczna państwa w gospodarce rynkowej. Studium ekonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Góra M., System emerytalny, PWE, Warszawa, 2003
- Kowalczyk O. (red.), Kamieński S. (red.), Wymiary polityki społecznej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Buchanan J. M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
- Czapliński J. (red.), Panek T. (red.), Diagnoza społeczna 2011. Warunji i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2011
- Swadźba S. (red.), Analiza porównawcza poziomu opiekuńczości w krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007