Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Sterowanie w układach robotycznych
Sylabus przedmiotu Pracownia inżynierii sterowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia inżynierii sterowania | ||
Specjalność | Sterowanie w układach robotycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Osypiuk <Rafal.Osypiuk@zut.edu.pl>, Adam Łukomski <Adam.Lukomski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania w języku C. |
W-2 | Znajomość metod modelowania i syntezy układów sterowania nieliniowymi obiektami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Doskonalenie umiejętności modelowania, symulacji i syntezy układów sterowania. |
C-2 | Doskonalenie umiejętności programowania w tym implementacji w nich złożonych nieliniowych alogrymtów sterownia lub estymacji. |
C-3 | Doskonalenie umiejętności prowadzenia badań ekperymentalnych. |
C-4 | Doskonalenie umiejętności pracy w grupie i prezentacji uzyskanych wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zdefiniowanie wymagań projektowych. Podział projektu na grupy robocze, definicja interfejsów, przyjęcie harmonogramu realizacji projektu. | 10 |
T-P-2 | Sformułowanie modelu matematycznego zagadnienia realizowanego w projekcie, rozwiązanie zagadnienia na poziomie modelu, badania symulacyjne. | 15 |
T-P-3 | Implementacja rozwiązania. | 25 |
T-P-4 | Badania eksperymentalne. | 10 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 60 |
A-P-2 | Opracowanie teoretyczne projektu. | 20 |
A-P-3 | Wykonanie dokumentacji projektu. | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków. |
M-2 | Objaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie po ukończeniu kolejnych etapów projektu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena realizacji kolejnych etapów projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena raportu i dokumentacji projektu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C19_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania w systemach mikroprocesorowych, zorientowanego na sterowanie programowania mikrokontrolerów w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu. | AR_2A_W05 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C19_U01 Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zdyskretyzować algorytm sterowania. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania w układzie mikroprocesorowym i wykonać badania eksperymentalne. | AR_2A_U03, AR_2A_U04, AR_2A_U05, AR_2A_U09 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C19_K01 Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je. | AR_2A_K01, AR_2A_K03 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3 | M-1 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C19_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania w systemach mikroprocesorowych, zorientowanego na sterowanie programowania mikrokontrolerów w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod implementacji układów sterowania, zorientowanego na sterowanie programowania w językach wysokiego poziomu, przeprowadzania testów układów sterowania oraz zna zasady tworzenia dokumentacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C19_U01 Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zdyskretyzować algorytm sterowania. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania w układzie mikroprocesorowym i wykonać badania eksperymentalne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać syntezy układu sterowania nieliniowym obiektem. Student potrafi zaimplementować algorytm sterowania i wykonać badania eksperymentalne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C19_K01 Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je. | 2,0 | |
3,0 | Student przejawia świadomość konieczności ciągłego uczenia się poprzez aktywne poszukiwanie w literaturze rozwiązań. Student przejawia świadomość ważności organizacji pracy poprzez odpowiedni wybór priorytetów. Student przejawia umiejętnośc pracy w grupie, uczestnicząc w ustalaniu reguł jej pracy i respektując je. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mielczarek W., Szeregowe interfejsy cyfrowe, Helion, Warszawa, 1993
- Heath S., Embedded Systems Design, Newenes, 2003, 2
- Marwedel P., Embedded System Design, Springer, 2011, 2
- Golub G.H., Van Loan C.F., Matrix Computations, The Johns Hopkins University Press, 1996, 3
- Daca W., Mikrokontrolery - od układów 8-bitowych do 32-bitowych, MIKOM, Warszawa, 2000
- Dokumentacja techniczna i materiały wskazane przez prowadzącego