Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia różnych ról społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika etyki biznesu (stanowiska i problemy). | 2 |
T-W-2 | Tradycja etyczna wobec problemów moralnych biznesu (chrześcijaństwo, test kantowski i utylitarystyczny). | 2 |
T-W-3 | Poziom moralny w rozwoju jednostki - koncepcja Kohlberga i inne. | 2 |
T-W-4 | Odpowiedzialność; warunki odpowiedzialnego działania jednostki, organizacji (firmy). Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy: perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska. | 3 |
T-W-5 | Dylematy etyczne społeczństwa biznesu: etyczne kierowanie personelem; etyczne podejmowanie decyzji; etyczne aspekty oceny efektów pracy. | 2 |
T-W-6 | Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. Zagadnienia etyczne w negocjowaniu i reklamie. | 3 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do kolokwium | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | inscenizacja |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności współpracy w zespole i odpowiedzialności za przyjęte stanowisko podczas dyskusji dotyczącej przygotowanego w formie prezentacji problemu z zakresu etyki biznesu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_A02.1_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | AR_2A_W13 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_A02.1_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | AR_2A_U19 | — | — | C-3, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_A02.1_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | AR_2A_K02, AR_2A_K03, AR_2A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-5, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_A02.1_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu. |
3,0 | prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu. | |
3,5 | wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości. | |
4,0 | swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu. | |
4,5 | znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie. | |
5,0 | samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_A02.1_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych. |
3,0 | umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych. | |
3,5 | interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych. | |
4,0 | umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu. | |
4,5 | umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz interpretacja konfliktu w oparciu o znane teorie. | |
5,0 | posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_A02.1_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | 2,0 | nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje. |
3,0 | indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych. | |
3,5 | gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne. | |
4,0 | znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej. | |
4,5 | rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną. | |
5,0 | jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu. |
Literatura podstawowa
- J.Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
- Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
- K.Blanchard, N.V.Peale, Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- M.E.Porter, C.K.Prahalad, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
- A.Zwoliński, Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002