Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Sylabus przedmiotu Układy programowalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy programowalne | ||
Specjalność | Sterowanie w układach robotycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z teorii układów logicznych |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu techniki cyfrowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną programowalnych urządzeń logicznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami projektowania systemów cyfrowych w oparciu o technologię PLD |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności projektowania układów cyfrowych w oparciu o technologię programowalnych urządzeń logicznych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności stosowania języka VHDL do implementacji systemów cyfrowych w układach PLD |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady implementacji cyfrowych układów kombinacyjnych i sekwencyjnych w układach FPGA z wykorzystaniem języka VHDL. | 2 |
T-L-2 | Implementacja automatów o skończonej liczbie stanów na przykładzie problemu eliminacjii drgań styków w układach klawiaturowych. | 2 |
T-L-3 | Implementacja złożonych systemów cyfrowych - układ odmierzania czasu z wyświetlaniem stanu | 3 |
T-L-4 | Implementacja złożonych systemów cyfrowych - generowanie obrazu w standardzie VGA na monitorze komputerowym | 3 |
T-L-5 | Implementacja systemu SoC z wykorzystaniem softprocesora i sprzętowego wspomagania obliczeń. | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie zajęć | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria cyfrowych systemów funkcjonalnie pełnych i jej związek z konstrukcją wewnętrzną układów PLD. | 2 |
T-W-2 | Układy CPLD i FPGA jako środowisko do implementacji układów cyfrowych i systemów mikroprocesorowych. Przegląd aktualnych języków opisu sprzętu | 2 |
T-W-3 | Implementacja układów kombinacyjnych, sekwencyjnych, automatów o skończonej liczbie stanów oraz algorytmicznych maszyn stanu w VHDL. | 3 |
T-W-4 | Moduły IP (Intellectual Property) i softprocesory. | 2 |
T-W-5 | Sprzętowe mechanizmy zwiększania szybkości obliczeń. Zegar systemowy - dystrybucja, zarządzanie, jakość sygnału zegarowego. | 2 |
T-W-6 | Realizacja sprzętowa algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów | 2 |
T-W-7 | Systemy sprzętowo-programowe System On Chip. Przegląd aktualnego stanu technologii układów CPLD, FPGA i SoC. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie i powtórzenie materiału do zaliczeń | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie pisemne wykładu | 1 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D02-SUR_W01 Student zna strukturę wewnatrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | AR_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D02-SUR_U01 Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | AR_2A_U02, AR_2A_U03 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D02-SUR_W01 Student zna strukturę wewnatrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | 2,0 | |
3,0 | Student zna strukturę wewnętrzną współczesnych programowalnych układów CPLD i FPGA, rozumie zasady ich programowania oraz zna zasady projektowania urządzeń elektronicznych z ich wykorzystaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D02-SUR_U01 Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem technologii PLD, zaimplementować go w języku VHDL z wykorzystaniem podstawowych cech języka oraz zasymulować jego działanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K.Penkala, red., Specjalizowane Programowalne Układy Scalone, Wyd. P9olitechni Szczecińskiej, Szczecin, 2001
- Mark Zwoliński, Projektowanie układów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL, WKiŁ, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- J.Kalisz, Język VHDL w praktyce, WKiŁ, Warszawa, 2004