Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Sylabus przedmiotu Roboty kroczące i społeczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Roboty kroczące i społeczne | ||
Specjalność | Sterowanie w układach robotycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Łukomski <Adam.Lukomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw robotyki |
W-2 | Znajomość podstaw fizyki (mechanika, bryła sztywna) oraz matematyki (analiza i algebra, działania macierzowe, operatory) |
W-3 | Znajomość podstaw elektroniki (mikrokontrolery, sterowanie silnikami, komunikacja szeregowa) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna metody opisu i sterowania robotami kroczącymi oraz społecznymi |
C-2 | Student potrafi stworzyć model matematyczny oraz układ sterowania robota kroczącego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kinematyka planarnego robota kroczącego | 2 |
T-L-2 | Sterowanie przy pomocy kinematyki odwrotnej planarnym robotem kroczącym | 2 |
T-L-3 | Dynamika planarnego robota kroczącego | 2 |
T-L-4 | Modelowanie uderzeń w układzie robotycznym | 1 |
T-L-5 | Projektowanie sterowania chodem robota kroczącego na podstawie dynamiki odwrotnej | 2 |
T-L-6 | Projektowanie syntetycznych trajektorii dla robotów humanoidalnych | 2 |
T-L-7 | Projektowanie trajektorii na podstawie chodu człowieka | 2 |
T-L-8 | Implementacja pełnego układu sterowania dla płaskiego robota kroczącego na stanowisku laboratoryjnym | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do robotyki humanoidalnej | 2 |
T-W-2 | Kinematyka, dynamika prosta i odwrotna dla złożonych struktur kinematycznych | 4 |
T-W-3 | Metody sterowania chodem robota kroczącego | 4 |
T-W-4 | Projektowanie chodu robota na podstawie chodu człowieka | 2 |
T-W-5 | Zagadnienia i problemy podczas interacji człowiek-robot | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za aktywność |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D08-SUR_W01 Student zna metody modelowania robotów kroczących. Student zna podstawowe metody syntezy układu sterowania. | AR_2A_W01, AR_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D08-SUR_U01 Student potrafi stworzyć model matematyczny robota kroczącego. Student potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania. | AR_2A_U01, AR_2A_U03 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D08-SUR_W01 Student zna metody modelowania robotów kroczących. Student zna podstawowe metody syntezy układu sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna metody modelowania robotów kroczących: obliczanie kinematyki prostej dla planarnego robota, dynamiki. Student zna metody syntezy układu sterowania. | |
3,5 | Student zna metody modelowania uderzeń w układach robotycznych. Student zna metody generacji trajektorii na podstawie ruchu człowieka. | |
4,0 | Student zna metody sterowania oparte o dynamikę odwrotną. | |
4,5 | Student zna metody biomimetyczne stosowane w robotyce humanoidalnej. | |
5,0 | Student zna metody sterowania oparte o HZD, ZMP. Student zna zagadnienia z robotyki społecznej, interacji człowiek-maszyna. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D08-SUR_U01 Student potrafi stworzyć model matematyczny robota kroczącego. Student potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stworzyć model kinematyki prostej dla robota kroczącego. Student potrafi stworzyć symulację robota kroczącego. Student potrafi stworzyć układ sterowania oparty o kinematykę odwrotną. | |
3,5 | Student potrafi stworzyć układ sterowania oparty o kinematykę odwrotną z modyfikacjami dla układów redundantnych. | |
4,0 | Student potrafi wyprowadzić model dynamiki dla robota kroczącego. Student potrafi obliczyć model uderzeń o ziemię dla stopy robota. | |
4,5 | Student potrafi stworzyć sterowanie oparte o dynamikę odwrotną dla robota kroczącego. | |
5,0 | Student potrafi zaimplementować układ sterowania na stanowisku laboratoryjnym robota kroczącego. |
Literatura podstawowa
- Westervelt, Grizzle, Chevallereau, Choi, Morris, Feedback control of dynamic bipedal robot locomotion, CRC Press, 2007
- Chevallereau, Bessonnet, Abba, Aoustin, Bipedal robots: Modeling, design and walking synthesis, John Wiley & Sons, 2013