Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)

Sylabus przedmiotu Metody interakcji człowiek-maszyna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody interakcji człowiek-maszyna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca podstaw programowania.
W-2Umiejętność programowania w języku Python oraz znajomość biblioteki OpenCV.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.
C-2Wskazanie studentowi możliwości wykorzystania wiedzy z wielu dziedzin do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna.
C-3Zapoznanie studenta z mechanizmami i technikami projektowania interakcji człowiek-maszyna.
C-4Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania modułów służących do poprawy jakości interakcji człowiek-maszyna.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie systemu interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.13
T-P-2Prezentacja wykonanych projektów.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.2
T-W-2Obszary zastosowań systemów interakcji człowiek-maszyna. Podstawowe kanały wymiany informacji.2
T-W-3Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji.2
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.2
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.2
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.2
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta.11
A-P-3Udział w konsultacjach.2
A-P-4Zaliczenie projektu.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta.12
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Zaliczenie wykładu.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konsultacje projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena postepów w procesie opracowywania projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zasad projektowania i cech charakterystycznych systemów interakcji człowiek-maszyna.
AR_2A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_U01
Student potrafi samodzielnie zaprojektować prosty system interakcji z uwzględnieniem wybranych założeń.
AR_2A_U02C-3, C-4T-P-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-P-2M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zasad projektowania i cech charakterystycznych systemów interakcji człowiek-maszyna.
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie poprawnego definiowania podstawowych założeń oraz zna zasady projektowania systemów interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_U01
Student potrafi samodzielnie zaprojektować prosty system interakcji z uwzględnieniem wybranych założeń.
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie wykonać projekt modułu do systemu interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece, Interaction Design: Beyond Human - Computer Interaction, Willey, 2011
  2. Editors: Professor Dr.-Ing. Karl-Friedrich Kraiss, Advanced Man-Machine Interaction Fundamentals and Implementation, Springer, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie systemu interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.13
T-P-2Prezentacja wykonanych projektów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.2
T-W-2Obszary zastosowań systemów interakcji człowiek-maszyna. Podstawowe kanały wymiany informacji.2
T-W-3Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji.2
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.2
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.2
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.2
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta.11
A-P-3Udział w konsultacjach.2
A-P-4Zaliczenie projektu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta.12
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Zaliczenie wykładu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_W01Student posiada wiedzę w zakresie zasad projektowania i cech charakterystycznych systemów interakcji człowiek-maszyna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W01Ma rozszerzona i pogłębioną wiedzę z matematyki i zna narzędzia informatyczne niezbędne do - opisu i analizy zaawansowanych algorytmów przetwarzania sygnałów, - rozwiązywania złożonych problemów robotyki i automatyki, - optymalizacji układów automatycznego sterowania.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.
C-2Wskazanie studentowi możliwości wykorzystania wiedzy z wielu dziedzin do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna.
Treści programoweT-W-2Obszary zastosowań systemów interakcji człowiek-maszyna. Podstawowe kanały wymiany informacji.
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.
T-W-3Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji.
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładu.
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie poprawnego definiowania podstawowych założeń oraz zna zasady projektowania systemów interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_U01Student potrafi samodzielnie zaprojektować prosty system interakcji z uwzględnieniem wybranych założeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U02Potrafi, wykorzystując właściwe metody i narzędzia informatyczne, przetwarzać sygnały celem wydobycia z nich informacji niezbędnych do prawidłowego działania układu sterowania.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z mechanizmami i technikami projektowania interakcji człowiek-maszyna.
C-4Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania modułów służących do poprawy jakości interakcji człowiek-maszyna.
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie systemu interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.
T-P-2Prezentacja wykonanych projektów.
Metody nauczaniaM-2Konsultacje projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena postepów w procesie opracowywania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi samodzielnie wykonać projekt modułu do systemu interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0