Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S3)
Sylabus przedmiotu Fizyka dielektryków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka dielektryków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Matematyka |
W-3 | Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy dotyczącej struktury dielektryków |
C-2 | Zdobycie wiedzy dotyczącej właściwości dielektryków |
C-3 | Zdobycie wiedzy dotyczącej procesów elektrycznych w dielektrykach |
C-4 | Zdobycie wiedzy dotyczcej związków struktury dielektryków z ich właściwościami |
C-5 | Zdobycie wiedzy dotyczącej wykorzystania procesów elektrycznych w technologiach diagnostycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i modele dielektryków oraz ich właściwości | 2 |
T-W-2 | Przewodnictwo stałoprądowe dielektryków | 2 |
T-W-3 | Procesy relaksacyjne w dielektrykach | 2 |
T-W-4 | Podstawowe teorie opisujące relaksację w dielektrykach | 2 |
T-W-5 | Przewodnictwo elektryczne układów stało-ciekłych i elektrolitów | 2 |
T-W-6 | Relaksacja dielektryczna układów warstwowych | 2 |
T-W-7 | Procesy nieliniowe i asymetryczne | 2 |
T-W-8 | Podstawy modelowania procesów relaksacyjnych | 2 |
T-W-9 | Wykorzystanie procesów relaksacyjnych do diagnostki izolacji | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 18 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowanie technik audiowizyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca po zakończeniu cyklu wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca przedmiot |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1c_W01 Ma wiedzę dotyczącą właściwości elektrycznych dielektryków | EL_3A_W01 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
EL_3A_F1.1c_W02 Ma szczegółowa wiedzę z zakresu teorii przewodnicwa i relaksacji dielektryków | EL_3A_W02 | — | C-3, C-2, C-1, C-4, C-5 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1c_U03 Potrafi rozumieć informacje dotyczące zjawisk przewodnictwa i relaksacji dielektryków oraz dokonać ich selekcji i | EL_3A_U04, EL_3A_U03, EL_3A_U05, EL_3A_U06 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EL_3A_F1.1c_K02 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki dielektryków do analizy wybranych zagadnień z elektrotechniki | EL_3A_K03 | — | C-3, C-2, C-1, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1c_W01 Ma wiedzę dotyczącą właściwości elektrycznych dielektryków | 2,0 | |
3,0 | Zna podział materiaów ze względu na włqaściwości elektryczne. Posiada wiedzę dotyczącą struktury i właściwości dielektryków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_3A_F1.1c_W02 Ma szczegółowa wiedzę z zakresu teorii przewodnicwa i relaksacji dielektryków | 2,0 | |
3,0 | Zna podział materiaów ze względu na właściwości elektryczne. Posiada wiedzę dotyczącą struktury i właściwości dielektryków. Zna podstawowe mechanizmy przewodnictwa i relaksacji dielektryvznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1c_U03 Potrafi rozumieć informacje dotyczące zjawisk przewodnictwa i relaksacji dielektryków oraz dokonać ich selekcji i | 2,0 | |
3,0 | Potrafi interpretować wyniki badań eksperymetalnych z punktu widzenia fizyki zjawisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_3A_F1.1c_K02 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki dielektryków do analizy wybranych zagadnień z elektrotechniki | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opisać wybrane zagadnienia z elektrotechniki na gruncie fizyki dielektryków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Chełkowski, Fizyka dielektryków, PWN, 1993
- A.K. Jonscher, Dielectric relaxation in solids, Chelsea Dielectric Press, 1983
- Jan Subocz, Przewodnictwo i relaksacja dielektryczna warstwowych układów izolacyjnych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, 2012